امام صامت و امام ناطق | یمانی پدیا | دانشنامه مجازی مدعیان مهدویت
تعداد اوصیای پیامبر

امام صامت و امام ناطق

بررسی وجود دو یا چند امام در یک زمان (جمع دو امام)

🌟🌟امام صادق علیه السلام می فرمایند : قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ علیه السلام تَكُونُ اَلْأَرْضُ لَيْسَ فِيهَا إِمَامٌ قَالَ لاَ قُلْتُ يَكُونُ إِمَامَانِ قَالَ لاَ إِلاَّ وَ أَحَدُهُمَا صَامِتٌ .

🔅 ترجمه: حسين بن ابي العلا گويد: به امام صادق علیه السلام عرض كردم، ممكن است زمين باشد و امامي در آن نباشد؟ فرمود: نه، گفتم: دو امام در يك زمان مي شود؟ فرمود: نه مگر اينكه يكي از آنها خاموش باشد.

📚منبع :
الکافي (ط – الإسلامیة)، جلد یک، صفحه صد و هفتاد و هشت
بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏ بیست و پنجم، ص: صد و پنج

♦️احمد اسماعیل بصری برای توجیه این حدیث و اینکه ادعا کند در بین خود و امام زمان علیه السلام، او امام و حجت ناطق است می گوید که امام زمان علیه السلام مانند حضرت عیسی علیه السلام به آسمان رَفع شده است. 😔😳😔

♦️ او در کتاب خود “در محضر عبدصالح” جلد یک صفحه شصت و چهار می نویسد در حال حاضر، وصی (یعنی خودش) همان حجت ناطق بر مردم است.

 

🌟🌟صدَقَ مُحَمَّدٌ رَحِمَهُ اَللَّهُ، أَمَا إِنَّهُ شَهِيدٌ حَيٌّ مَرْزُوقٌ، يَا سُلَيْمُ ! إِنِّي وَ 👈أَوْصِيَائِي أَحَدَ عَشَرَ رَجُلاً مِنْ وُلْدِي👉 أئِمَّةُ هُدًى مَهْدِيُّونَ مُحَدَّثُونَ. قُلْتُ: يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ ! وَ مَنْ هُمْ؟. قَالَ: ابني [اِبْنَايَ ] اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَيْنُ ، ثُمَّ اِبْنِي هَذَا – وَ أَخَذَ بِيَدِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ رَضِيعٌ – ثُمَّ ثَمَانِيَةٌ مِنْ وُلْدِهِ وَاحِداً بَعْدَ وَاحِدٍ، وَ هُمُ اَلَّذِينَ أَقْسَمَ اَللَّهُ بِهِمْ فَقَالَ: وَ وٰالِدٍ وَ مٰا وَلَدَ ، فَالْوَالِدُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَنَا، وَ مَا وَلَدَ يَعْنِي هَؤُلاَءِ اَلْأَحَدَ عَشَرَ وَصِيّاً صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ. قُلْتُ: يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ ! يَجْتَمِعُ إِمَامَانِ؟. قَالَ: لاَ، إِلاَّ وَ أَحَدُهُمَا صَامِتٌ لاَ يَنْطِقُ حَتَّى يَهْلِكَ اَلْأَوَّلُ .

🔅ترجمه: محمّد درست گفته بدان كه او شهيديست زنده و روزى داده شده.اى سليم 👈من و جانشينانم يازده نفر👉 كه از نسل منند امامان هدايت‌كننده و هدايت شده محدثون، عرض كرد آنان كيانند اى امير المؤمنين فرمود؟دو فرزندم حسن و حسين بعد همين پسرم و حضرت دست على بن الحسين عليهما السّلام را گرفت ولى او هنوز شير خوار بود بعد هشت نفر از نسل او يكى پس از ديگرى و اينانند كه خداى تبارك و تعالى بنامشان سوگند ياد كرده و ميفرمايد:« وَ وٰالِدٍ وَ مٰا وَلَدَ » . پس ولد رسول خدا و من هستيم ما ولد يعنى ايشان كه يازده نفر جانشينان منند درود بر ايشان و نفرين هميشگى بر دشمنانشان باد عرض كردم اى امير المؤمنين دو امام در يك عصر جمع ميشوند فرمود نه يكى از آن دو ساكت است و سخن نمي گويد تا اولى درگذرد و سپاس سزاوار خداى يكتاست و درود بر محمّد و آلش باد.

📍♦️توضیح: امیرالمومنین علی علیه السلام بوضوح توضیح می دهند یکی از آن امامان صامت است 👈تا زمانیکه قبلی از دنیا برود.👉 یعنی امام حسن عسکری علیه السلام که از دنیا رفت امام ناطق چه کسی شد؟ امام زمان علیه السلام.
حالا شما که احمد رو بعنوان امام ناطق می گیری، العیاذ بالله امام قبلی رو از دنیا رفته می دانی؟

📚 بحارالانوار جلد ٣٠ صفحه ١٢٧

 

🌟 في عِلَلِ اَلْفَضْلِ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فَإِنْ قَالَ فَلِمَ لاَ يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ فِي اَلْأَرْضِ إِمَامَانِ فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ أَوْ أَكْثَرُ مِنْ ذَلِكَ قِيلَ لِعِلَلٍ مِنْهَا أَنَّ اَلْوَاحِدَ لاَ يَخْتَلِفُ فِعْلُهُ وَ تَدْبِيرُهُ وَ اَلاِثْنَيْنِ لاَ يَتَّفِقُ فِعْلُهُمَا وَ تَدْبِيرُهُمَا وَ ذَلِكَ أَنَّا لَمْ نَجِدِ اِثْنَيْنِ إِلاَّ مُخْتَلِفَيِ اَلْهِمَمِ وَ اَلْإِرَادَةِ فَإِذَا كَانَا اِثْنَيْنِ ثُمَّ اِخْتَلَفَ هَمُّهُمَا وَ إِرَادَتُهُمَا وَ تَدْبِيرُهُمَا وَ كَانَا كِلاَهُمَا مُفْتَرَضَيِ اَلطَّاعَةِ لَمْ يَكُنْ أَحَدُهُمَا أَوْلَى بِالطَّاعَةِ مِنْ صَاحِبِهِ فَكَانَ يَكُونُ اِخْتِلاَفُ اَلْخَلْقِ وَ اَلتَّشَاجُرُ وَ اَلْفَسَادُ ثُمَّ لاَ يَكُونُ أَحَدٌ مُطِيعاً لِأَحَدِهِمَا إِلاَّ وَ هُوَ عَاصٍ لِلْآخَرِ فَتَعُمُّ اَلْمَعْصِيَةُ أَهْلَ اَلْأَرْضِ ثُمَّ لاَ يَكُونُ لَهُمْ مَعَ ذَلِكَ اَلسَّبِيلُ إِلَى اَلطَّاعَةِ وَ اَلْإِيمَانِ وَ يَكُونُونَ إِنَّمَا أُتُوْا فِي ذَلِكَ مِنْ قِبَلِ اَلصَّانِعِ اَلَّذِي وَضَعَ لَهُمْ بَابَ اَلاِخْتِلاَفِ وَ اَلتَّشَاجُرِ إِذْ أَمَرَهُمْ بِاتِّبَاعِ اَلْمُخْتَلِفَيْنِ وَ مِنْهَا أَنَّهُ لَوْ كَانَ إِمَامَانِ لَكَانَ لِكُلٍّ مِنَ اَلْخَصْمَيْنِ أَنْ يَدْعُوَ إِلَى غَيْرِ مَا يَدْعُو إِلَيْهِ صَاحِبُهُ فِي اَلْحُكُومَةِ ثُمَّ لاَ يَكُونُ أَحَدُهُمَا أَوْلَى بِأَنْ يُتَّبَعَ مِنْ صَاحِبِهِ فَتَبْطُلُ اَلْحُقُوقُ وَ اَلْأَحْكَامُ وَ اَلْحُدُودُ وَ مِنْهَا أَنَّهُ لاَ يَكُونُ وَاحِدٌ مِنَ اَلْحُجَّتَيْنِ أَوْلَى بِالنُّطْقِ وَ اَلْحُكْمِ وَ اَلْأَمْرِ وَ اَلنَّهْيِ مِنَ اَلْآخَرِ فَإِذَا كَانَ هَذَا كَذَلِكَ وَجَبَ عَلَيْهِمَا أَنْ يَبْتَدِئَا بِالْكَلاَمِ وَ لَيْسَ لِأَحَدِهِمَا أَنْ يَسْبِقَ صَاحِبَهُ بِشَيْءٍ إِذَا كَانَا فِي اَلْإِمَامَةِ شَرَعاً وَاحِداً فَإِنْ جَازَ

📚 بحارالأنوار (جلد ۲۳ تا ۲۷) / ترجمه خسروی ; ج ۳ ص ۷۲

عيون اخبار الرضا و علل الشرائع:
🔅ترجمه: از حضرت رضا عليه السّلام نقل ميكند كه فرمود: اگر بگويد چرا جايز نيست در زمين دو امام يا بيشتر در يك زمان وجود داشته باشد در جواب گفته مى‌شود: بعللى كه از آن جمله است زيرا واحد و يكى كار و تدبيرش اختلاف پذير نيست و دو تا هرگز كار و تدبيرشان اتفاق پذير نخواهد بود زيرا ما هر دو نفرى را مشاهده مي كنيم تصميم و اراده و تدبير داشته باشند و هر دو واجب الاطاعه باشند و هيچ كدام در فرمانبردارى مقدم بر ديگرى نباشند در نتيجه بين مردم اختلاف و مشاجره و فساد بوجود خواهد آمد در ضمن هر كس مطيع يكى از آن دو باشد نسبت به ديگرى عاصى و نافرمان است در نتيجه تمام روى زمين معصيت كار خواهند بود. و راهى با اين وضع باطاعت و ايمان نخواهند داشت و اين گرفتارى براى آنها از جانب خدا بوجود آمده كه باب اختلاف و مشاجره را باز كرده چون دستور داده از دو نفر پيروى كنند. از آن جمله اينست كه اگر دو امام وجود داشته باشد دو نفر كه با هم اختلاف و دعوى دارند ميتوانند هر كدام از آن دو در مورد نزاع حكمى مخالف با حكم ديگرى بنمايند و هيچ كدام مزيتى بر ديگرى در پيروى و اطاعت ندارند در اين صورت حقوق و احكام و حدود از ميان ميرود. از آن جمله اينكه هيچ كدام از دو امام شايسته‌تر از ديگرى بسخن گفتن و حكم و امر و نهى نخواهد بود در چنين صورتى بايد هر دو با هم شروع بحرف زدن بكنند و هيچ كدام نمى‌تواند از ديگرى جلوتر تصميمى بگيرد وقتى هر دو در امامت مساوى باشند اگر براى يكى سكوت جايز باشد براى ديگرى نيز مثل او جايز است وقتى براى هر دو سكوت جايز باشد حقوق و احكام و صدور تعطيل مى‌شود براى مردم مثل اينست كه امام ندارند.

 

🌟 أبِي عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ أَبِي عِيسَى عَنِ اَلْبَزَنْطِيِّ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ اِبْنِ أَبِي يَعْفُورٍ : أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ هَلْ يُتْرَكُ اَلْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ قَالَ لاَ قُلْتُ فَيَكُونُ إِمَامَانِ قَالَ لاَ إِلاَّ وَ أَحَدُهُمَا صَامِتٌ .

🔅ترجمه: اكمال الدين: ابن ابى يعفور گفت: از حضرت صادق عليه السّلام سؤال كردم آيا ممكن است زمين بدون امام باشد فرمود: نه گفتم دو امام امكان دارد فرمود: نه مگر يكى از آن دو صامت و خاموش باشد

📚کمال الدين و تمام النعمة , جلد۱ , صفحه۲۳۳

 

🌟حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ اَلْمُتَوَكِّلِ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى اَلْعَطَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي اَلْخَطَّابِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشِيدٍ فَقَالَ اَلْبِئْرُ اَلْمُعَطَّلَةُ اَلْإِمَامُ اَلصَّامِتُ وَ اَلْقَصْرُ اَلْمَشِيدُ اَلْإِمَامُ اَلنَّاطِقُ.

🔅ترجمه: امام جعفر صادق علیه السلام در تفسير گفتۀ خداى عز و جل “فَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا وَهِيَ ظَالِمَةٌ فَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَبِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَقَصْرٍ مَشِيدٍ” [سوره الحج : ۴۵] فرمودند: بئر بيكار و قصر سخت بنياد فرمود بئر معطله، امام صامت است و قصر سخت بنياد امام ناطق است.

📚 کمال الدين و تمام النعمة , جلد۲ , صفحه۴۱۷

 

🌟محَمَّدُ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ اَلْعَلاَءِ عَنِ اِبْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لاَ يَكُونُ إِمَامَانِ إِلاَّ وَ أَحَدُهُمَا صَامِتٌ لاَ يَتَكَلَّمُ حَتَّى يَمْضِيَ اَلْأَوَّلُ

🔅ترجمه: بصائر: ابن ابى يعفور از حضرت صادق عليه السّلام نقل كرد كه فرمود دو امام نخواهد بود مگر اينكه يكى خاموش باشد و سخنى نگويد تا امام ديگر از دنيا برود.

📚 بحارالانوار جلد ٢۵ ص ١٠٧

 

🌟 مرْفُوعاً إِلَى اَلْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي اَلْعَلاَءِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ تَكُونُ اَلْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ وَ حُجَّةٍ قَالَ لاَ قُلْتُ فَيَكُونُ إِمَامَانِ فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ قَالَ لاَ إِلاَّ وَ أَحَدُهُمَا صَامِتٌ لاَ يَتَكَلَّمُ قُلْتُ فَالْإِمَامُ يَعْرِفُ اَلْإِمَامَ اَلَّذِي بَعْدَهُ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ اَلْقَائِمُ إِمَامٌ قَالَ إِمَامٌ اِبْنُ إِمَامٍ قَدِ اِئْتَمَّ بِهِ قَبْلَ ذَلِكَ.

🔅ترجمه: حسين بن ابى العلاء ميگويد،بحضرت ابى عبد اللّٰه عرضكردم ممكن است زمين بدون امام و حجت باشد فرمود نه عرض كردم ممكن است دو امام در يكوقت باشند فرمود نه مگر اينكه يكى از آن دو ساكت باشد و سخن نگويد عرضكردم امام امام بعدش را مى‌شناسد فرمود آرى عرض كردم قائم امام است فرمود امام پسر امام است كه پيش از او امامى بوده تا اقتداى باو كند.

📚 ارشاد القلوب ج ٢ ص ۴١٨

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *