چهل حدیث ناظم العقیلیمقالاتنقدها

حدیث شماره 14

کتاب چهل حدیث ناظم العقیلی

 

🔷 #حدیث_14:

 

همانطور که سابقا عرض شد، ناظم العُقیلی در مقدمه کتاب (چهل حدیث مهدیین) ادعاهایی را مطرح کرده و برای اثبات آنها به 40 حدیث اشاره می‌نماید. او مدعی است:

نوشته های مشابه

 

1️⃣ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند.

 

2️⃣ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند.

 

اما دلایل قبلی کتاب او ــ با صرف نظر از #بحث_سندی وپذیرش صدور آنها ــ ادعاهای فوق را ثابت ننموده بلکه دروغین بودن احمد اسماعیل بصری را رقم می‌زد.

 

📌 لازم به ذکر است کتاب #40حدیث_مهدیین مورد تایید احمد اسماعیل همبوشی بوده 👈 لذا هر اشکالی که بر این کتاب وارد شود، حکایت از #بیسوادی احمد داشته و #مهر_بطلانی است بر پیشانی فرقه همبوشی.

 

📌 با این که ضمن بخشهای گذشته ایرادات فراوانی بر کتاب #40حدیث_مهدیین ناظم العقیلی بیان نمودیم و دیگر نیازی به نقد ما بقی کتاب نمی‌باشد، اما به جهت بیان رسوایی‌های بیشتر این فرقه، #حدیث_۱۴ کتاب را از نظر گذرانده و ارتباط آن را با ادعاهای فوق مورد بررسی قرار ‌می‌دهیم.

 

 

🔴 حدیث چهاردهم:

العلامة المجلسی ــــ فی دعاء طویل ــــ قال: 👈 منْ أَصْلٍ قَدِيمٍ مِنْ مُؤَلَّفَاتِ قُدَمَائِنَا … اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ فِي خَلْقِكَ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ مِنْهَا طَوْلًا 👈 و تَجْعَلَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ فِيهَا الْأَئِمَّةَ الْوَارِثِين ‌‏…

🔅 ترجمه:

علامه مجلسی دعائی طولانی را ذکر کرده و می‌گوید:

👈 از اصل و نسخه‌ای قدیمی از مولفات پیشینیان ما [آمده است] … بارالها! برای ولیت در خلقت، سرپرست و حافظ و راهبر و ناصر باش تا این که او را در زمینت از روی رغبت ساکن کنی و او را از آن در مدتی طولانی بهره‌مند گردانی 👈 و او و ذریه او را در آن از ائمه وارثین قرار دهی

 

📕 بحارالانوار، ج86 ص333 ـــ 340 .

 

 

💥 نقد و بررسی

 

ناظم العقیلی پس از نقل عبارات فوق می‌گوید:

 

(و هذا الدعاء مشابه للذی سبقه، فی النص علی وراثة المهدیین من ذریة الامام المهدی(ع) و کونهم ائمه و خلفاء لله فی الارض)

🔅 ترجمه:

و این دعا، مشابه دعای قبل است در دلالت داشتن بر 👈 وراثت مهدیین از ذریه امام زمان(ع) و این که آنان #ائمه و #خلفاء خدا در زمین هستند.

 

اینک با ذکر نکاتی، دلیل چهاردهم فرقه همبوشی را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

 

 

🔹 نکته اول:

همانطور که تا کنون شاهد بودید در #هیچ_حدیثی، از مهدیین به عنوان فرزندان امام زمان (ع) که دارای مقام #امامت و #وصایت هستند یاد نشده است و آنچه همبوشیان در این جهت از حدیث وصیت کتاب الغیبة شیخ طوسی تلقی نموده‌اند #کاملا_اشتباه می‌باشد.

 

 

در دعای فوق هم #هیچ_سخنی از مهدیین به میان نیامده لذا ادعای ناظم العقیلی مبنی بر 👈 فرزندی مهدیین برای امام زمان (ع) و 👈 مقام امامت آنها با استناد به این دعا، سخنی گزاف می‌باشد.

 

📌📌 نهایت چیزی که ناظم العقیلی می‌تواند از این دعا استفاده کند #وجود_امامان_وارثین از ذریه امام زمان (ع) می‌باشد که در نکات بعدی، مطالبی پیرامون این فراز (وَ تَجْعَلَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ فِیها الْأَئِمَّةَ الْوَارِثِينَ/ و او و ذریه او را در زمین ائمه وارثین قرار دهی) و معنای آن تقدیم عزیزان می‌گردد.

 

✅ همین یک نکته برای بطلان استدلال ناظم العقیلی به حدیث 14 کفایت می‌کند اما به جهت رسوایی بیشتر او، اشکالات بعدی را بیان می‌نماییم.

 

🔹 نکته دوم:

همبوشیان با تمسک به این دعا وجود فرزندانی را برای امام زمان (ع) در حال حاضر نتیجه می‌گیرند 👈 ولی حقیقت امر چیز دیگری است و آنچه از این دعا فهمیده می‌شود این است که حضرت مهدی (ع) در طول عمر شریف خویش دارای فرزند می‌باشند اما این که در حال حاضر فرزندان ایشان #موجود بوده یا در #آینده متولد می‌شوند، از متن دعا چیزی فهمیده نمی‌شود.

 

🔹 نکته سوم:

همانطور که مشاهده نمودید، مرحوم علامه مجلسی این دعا را به معصومین #نسبت_نمی‌دهد بلکه فقط می‌گوید 👈 (مِنْ أَصْلٍ قَدِيمٍ مِنْ مُؤَلَّفَاتِ قُدَمَائِنَا/ از اصل و نسخه‌ای قدیمی از مولفات پیشینیان ما)، اما ناظم العقیلی #صراحتا عبارات این دعا را تحت عنوان 👈 (الحدیث الرابع عشر/ حدیث چهاردهم) آورده و از این طریق به مخاطب القاء می‌کند که این عبارات، حدیث بوده و از #معصومین صادر شده است.

 

📌 مضافا این که مرحوم علامه مجلسی از نویسنده این اصل قدیمی #هیچ_نامی به میان نمی‌آورد که این امر دلالت بر نامشخص بودن نویسنده آن در نزد ایشان دارد.

 

🔹 نکته چهارم:

#هیچ_رد_پایی از این دعا ـــ با همین ترکیب ـــ در منابع حدیثی قبل از مرحوم علامه مجلسی وجود نداشته و اولین بار ایشان در بحارالانوار به آن اشاره می‌نماید.

 

 

🔹 نکته پنجم:

ممکن است برخی از همبوشیان بگویند:

 

(( مرحوم علامه مجلسی، نام کتاب خویش را (بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار) قرار داده است که از این نام گذاری متوجه می‌شویم هر آنچه در این کتاب وجود دارد 👈 سخنان معصومین (ع) می‌باشد))

 

🖋 در پاسخ به این سخن عوام فریبانه می‌گوییم:

 

1️⃣ از نام کتاب مرحوم علامه مجلسی، ادعای همبوشیان ثابت نمی‌شود 👈 زیرا اگر #اکثر محتوای کتاب علامه را سخنان معصومین (ع) تشکیل دهد، اطلاق نام (بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار) بر آن کتاب صحیح می‌باشد.

 

📌 حتی گاهی ممکن است که نام نوشتاری، از موضوع یکی از بخشهای آن اتخاذ شده باشد. مثلا در دومین و طولانی ترین سوره قرآن چون در چند آیه سخن از ماجرای گاو بنی اسرائیل به میان آمده است، این سوره به (سوره بقره) نام گذاری شده است.

 

2️⃣ با مراجعه به کتاب شریف بحارالانوار، خلاف ادعای همبوشیان ثابت می‌شود زیرا در این کتاب 👈 فراوان #حکایات_تاریخی و #سخنان_غیر_معصومین نیز به چشم می‌خورد.

 

 

🔹 نکته ششم:

اگر شخصی بر انتساب این دعا به معصومین (ع) اصرار بورزد، دو راه در پیش رو دارد:

 

🔻راه اول

این که کلمه (الْأَئِمَّة) در عبارت (وَ تَجْعَلَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ فِيهَا الْأَئِمَّةَ الْوَارِثِينَ) را به معنای #اصطلاحی بگیرد که در این صورت مراد، پیشوایانِ مفترض الطاعه‌ای هستند که خلیفه خدا روی زمین بوده و دارای عصمت و علم الهی و … می‌باشند (1).

پس یعنی ما در این دعا از خدا می‌خواهیم تا ذریه امام زمان (ع) را جزو این پیشوایان قرار داده و آنان را وارث در زمین گرداند.

 

📌 در صورت پذیرش این معنی، دعای فوق با احادیث فراوان در بحث امامان و خلفاء و اوصیاء 12گانه بعد از پیامبر (ع) # تعارض داشته که باید بر اساس راهکارهای موجود در باب تعارض پیش رفت.

 

امام باقر (ع) اولین راهکار در احادیث متعارض را اینگونه بیان فرمودند:

خُذْ بِمَا اشْتَهَرَ بَيْنَ‏ أَصْحَابِكَ‏ وَ دَعِ الشَّاذَّ النَّادِر.

 

🔅 ترجمه:

آنچه که بین اصحابت #مشهور است را اخذ کن و [حدیث] شاذ و نادر را رها کن.

 

زراره می‌پرسد: [اگر] هر دو حدیث مشهور هستند و روایت شده‌اند [چه کنیم؟]، حضرتش [راهکار دوم را بیان کرده و] فرمودند:

 

خُذْ بِقَوْلِ أَعْدَلِهِمَا عِنْدَكَ وَ أَوْثَقِهِمَا فِي نَفْسِك‏.

 

🔅 ترجمه:

قول #عادل‌ترین و #موثّق‌ترین آن دو در نزد خودت را اخذ کن.

 

📕 بحارالانوار، ج2ص245 .

 

📌 بر اساس این دو راهکار از امام باقر (ع)، نقل مرحوم علامه مجلسی قابل تمسک نمی‌باشد زیرا 👈 وجود امامان ـــ به معنای اصطلاحی ـــ از ذریه امام زمان (ع) هیچگونه #شهرتی بین اصحاب نداشته و این دعا #فاقد_سند می‌باشد.

 

 

🔻 راه دوم

این که کلمه (الْأَئِمَّة) در عبارت (وَ تَجْعَلَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ فِيهَا الْأَئِمَّةَ الْوَارِثِينَ) را به معنای #لغوی بگیرد ـــ یعنی پیشوایان ـــ که در این صورت از خدا می‌خواهیم تا ذریه امام زمان (ع) را جزو پیشوایان ـــ یعنی ائمه جماعات و حاکمان و مدیران ـــ و وارثین در زمین قرار دهد.

 

 

ـــــــــــــــــــــــــ

پی نوشت:

(1) جهت آشنایی با مقام والای امامت ـــ همان مقامی که حضرت ابراهیم (ع) پس از امتحانات سخت به آن نائل گردید و بر طبق روایات، حضرت رسول (ص) و ائمه معصومین (ع) این مقام را از ایشان به ارث برده‌اند ـــ به حدیث شریف امام رضا (ع) در کتاب الکافی، ج1ص198 مراجعه فرمایید

 

📣  توضیح این که:

 

کلمه (امام) از نظر #لغوی به معنای #پیشوا می‌باشد. در لسان العرب آمده است:

 

الإِمامُ‏: كلُّ من‏ ائتَمَّ‏ به قومٌ كانوا على الصِّراطِ المستقيمِ أَو كانوا ضالِّين‏ … الإِمامُ‏ الّذِي يُقْتَدى بِه.

 

🔅 ترجمه:

امام، هر کسی را گویند که 👈 قومی به او #اقتدا کند، چه بر صراط مستقیم باشند و چه گمراه … امام کسی است که به او #اقتدا می‌شود.

 

📕 لسان العرب، ماده (أمم) .

 

📌 پس با توجه به این معنای لغوی، اطلاق کلمه (امام) بر #پیش_نماز و #فرماندهان_جنگی و #حاکمان و #مدیران_حکومتی و … صحیح می‌باشد زیرا آنان کسانی هستند که افرادی به آنها #اقتدا می‌کنند.

 

👈 با پذیرش این معنا، دیگر تعارضی بین این دعا و روایات مربوط به تعداد امامان و اوصیاء بعد از پیامبر (ع) ایجاد نمی‌شود زیرا منظور از امام در این روایات به معنای #اصطلاحی می‌باشد.

 

 

🔴 اشکال و جواب:

ممکن است برخی از همبوشیان بگویند:

[ کلمه (الْأَئِمَّةَ) در عبارت (وَ تَجْعَلَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ فِيهَا الْأَئِمَّةَ الْوَارِثِينَ) به معنای اصطلاحی است زیرا در این فراز برای شخص امام زمان (ع) هم دعا می‌شود و از خدا می‌خواهیم که ایشان را جزو ائمه وارثین قرار دهد و همانطور که می‌دانیم، امام زمان (ع) دارای مقام امامت #اصطلاحی هستند ]

 

🖋 در پاسخ به این اشکال می‌گوییم:

اولا 👈 اگر کلمه (الْأَئِمَّة) در این فراز به معنای #اصطلاحی باشد، این دعا با احادیث دیگر #تعارض داشته که در #راه_اول پیرامون آن گفتگو نمودیم.

 

ثانیا 👈 این که در فراز فوق برای امام زمان (ع) هم دعا می‌شود نمی‌تواند دلیل بر این باشد که حتما کلمه (الْأَئِمَّة) به معنای اصطلاحی است زیرا اطلاق کلمه (الْأَئِمَّة) به معنای لغوی ـــ یعنی پیشوایان ـــ بر حضرتش نیز صحیح می‌باشد.

 

همانطور که عرض شد، کلمه (امام) در لغت به معنای کسی است که دیگران به او #اقتدا کرده و او #پیشوای آنان است.

 

بنابراین در صورت پذیرش صدور عبارت (وَ تَجْعَلَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ فِيهَا الْأَئِمَّةَ الْوَارِثِينَ) از معصومین (ع) اطلاق لفظ امام بر فرماندهان و حاکمان و ائمه جماعات و مدیران از فرزندان امام زمان (ع) صحیح بوده و تعارضی با روایات دال بر امامان و اوصیاء 12گانه پیامبر (ع) ایجاد نمی‌کند و حضرتش نیز به عنوان #امام_الائمه و #پیشوای_همه_خلایق می‌باشند.

 

📌 در حقیقت، اطلاق لفظ امام به معنای لغوی ـــ یعنی پیشوا ـــ به هر کسی که دارای #مقام_امامت_اصطلاحی است صحیح بوده اما هر کسی که امام به معنای #لغوی است، دارای مقام امامت اصطلاحی نمی‌باشد.

 

 

🟢 خلاصه این که:

اگر دعای فوق از معصومین (ع) صادر شده باشد، باز هم ناظم العقیلی نمی‌تواند ادعای خویش را در مورد امامت فرزندان امام زمان (ع) ـــ به معنای اصطلاحی ـــ ثابت نماید زیرا:

 

1️⃣ اگر کلمه (الْأَئِمَّة) به معنای #اصطلاحی باشد، باید وارد باب #تعارض شده که در این صورت طبق کلام امام باقر (ع) نمی‌توان به این دعا تمسک جست.

 

2️⃣ و یا این که کلمه (الْأَئِمَّة) در عبارت (وَ تَجْعَلَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ فِيهَا الْأَئِمَّةَ الْوَارِثِينَ) به معنای #لغوی بوده و مراد، دعا برای پیشوایی فرزندان امام زمان (ع) می‌باشد.

 

🔹 نکته هفتم:

جالب اینجاست که احمد اسماعیل همبوشی هم کلمه (الْأَئِمَّة) را به معنای #لغوی ـــ یعنی پیشوایان ـــ می‌داند که بر این اساس، استدلال ناظم العقیلی به عبارت (وَ تَجْعَلَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ فِیها الْأَئِمَّةَ الْوَارِثِينَ) در جهت اثبات مقام امامت ـــ به معنای اصطلاحی ـــ برای فرزندان امام زمان (ع) #عقیم می‌ماند.

 

🟢 توضیح مطلب:

اگر بپذیریم که عبارت (وَ تَجْعَلَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ فِیها الْأَئِمَّةَ الْوَارِثِينَ) از معصوم صادر شده است، یقینا این فراز اشاره به آیه (وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين‏) [سوره قصص، آیه 5] دارد.

 

احمد اسماعیل در کتاب بیان الحق و السداد پس از ذکر آیه فوق چنین می‌گوید:

 

(وهؤلاء الذين يريد الله أن يجعلهم أئمة هم آل محمد (ص) الأئمة والمهديون (ع) و كذلك الثلاث مائة و ثلاثة عشر أصحاب الإمام المهدي ع …)

🔅 ترجمه:

آنهایی که خدا می‌خواهد ائمه قرارشان دهد همان آل محمد (ص) هستند یعنی ائمه و مهدیون (ع) و همچنین 313 نفر اصحاب امام مهدی (ع) می‌باشند.

 

📕 بیان الحق و السداد، ج1ص13 و الجواب المنیر، ج1سوال35 .

 

از سوی دیگر در روایات #هیچ_سخنی از مقام امامت ـــ به معنای اصطلاحی ـــ برای 313 یار امام زمان (ع) نشده است و احمد اسماعیل هم چنین مقامی را در کتب خویش برای آنان ذکر نکرده است.

 

📌 بنابراین می‌توان فهمید که احمداسماعیل، کلمه (الْأَئِمَّة) را در آیه به معنای لغوی ـــ یعنی پیشوایان ـــ گرفته است لذا 313 یار امام زمان (ع) را از مصادیق آن ذکر می‌کند.

 

👈 بر این اساس، کلمه (الْأَئِمَّة) در دعای فوق به همان معنای #لغوی بوده و از خدا می‌خواهیم تا فرزندان امام زمان (ع) را جزو #پیشوایان و #ائمه_جماعات و #حاکمان و #مدیران و … قرار دهد.

⛔️ لازم به ذکر است که اگر همبوشیان کلمه (الْأَئِمَّة) در آیه را به معنای #اصطلاحی دانسته و بر آن اصرار ورزند ـــ با صرف نظر از تعارض این مطلب با روایات فراوان دیگر ـــ به ناچار باید قائل به مقام امامت برای 313 یار امام زمان (ع) هم بشوند و تعداد امامان در فرقه خویش را 👈 337 نفر اعلام کنند.

 

337 = 12 امام + 12 مهدی + 313 یار

 

📌 اما همانطور که بیان شد، در هیچ روایتی مقام امامت ـــ به معنای اصطلاحی ـــ به یاران امام زمان (ع) نسبت داده نشده است لذا ادعای همبوشیان مبنی بر انتساب این مقام به ایشان، #سخنی_گزاف و بدون دلیل می‌باشد لذا بهتر است کسانی که اندر خم اثبات امامت مهدیین مانده‌اند، سخن از امامت افراد دیگر به میان نیاورند.

 

 

🔵 جمع بندی

➖ در این دعا #هیچ_سخنی از #مهدیین به میان نیامده لذا ادعای #فرزندی مهدیین برای امام زمان (ع) و مقام #امامت آنان با استناد به این دعا، سخنی گزاف می‌باشد.

 

➖ نهایت چیزی که یک همبوشی می‌تواند از این دعا استفاده کند، #وجود_امامان_وارثین از ذریه امام زمان (ع) می‌باشد.

 

➖ این دعا دلالت ندارد که امام زمان (ع) در حال حاضر دارای فرزند می‌باشند بلکه آنچه از این دعا فهمیده می‌شود این است که 👈 حضرت مهدی (ع) در طول عمر شریف خویش دارای فرزند می‌باشند.

 

➖ مرحوم علامه مجلسی این دعا را به معصومین (ع) نسبت نمی‌دهد.

 

➖ در نزد مرحوم علامه مجلسی نام منبع این دعا و نویسنده آن #مشخص_نمی‌باشد و در کتب علمای قبل از ایشان این دعا به چشم نمی‌خورد.

 

➖ ناظم العقیلی در مقدمه کتاب چهل حدیث مهدیین ادعا نمود که:

 

1️⃣  امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند.

 

2️⃣  مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند.

 

اما تمسک او به دعای منقول در بحارالانوار دردی را دوا نکرده و ادعاهای وی را ثابت نمی‌نماید.

 

 

🔴 نکته

همانطور که سابقا عرض کردیم کتاب (40 حدیث مهدیین) ناظم العقیلی #مورد_تایید احمد اسماعیل همبوشی بوده لذا #جهالتها و #غرض_ورزیهای موجود در این کتاب، دروغین بودن احمد اسماعیل را آشکار کرده و بطلان فرقه او را ثابت می‌نماید.

 

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا