حدیث_اول: حدیث وصیت
[ امیرالمومنین (ع) فرمودند که رسول خدا (ص) در همان شبي كه وفاتش در آن شب واقع شد، به علي(ع) فرمود:
(اي ابا الحسن، كاغذ و دواتي بياور) و حضرت وصيت خود را املا فرمود تا به اين جا رسيد كه فرمود: يا علي! بعد از من دوازده امام ميباشند و بعد از آنها 👈 دوازده مهدي، پس تو يا علي اوّلين دوازده امام هستي. خداي تعالي تو را در آسمانش، علي مرتضي، و امير المؤمنين، و صديق اكبر، و فاروق اعظم، و مأمون و مهدي ناميده و اين نامها براي غير تو شايسته نيست.
اي علي تو وصي من بر خاندانم، زنده و مردهي ايشان هستي، و نيز وصي بر زنانم هستي، هر يك را كه تو به همسري من باقي گذاري، فرداي قيامت مرا ديدار كند و هر يك را تو طلاق دادي، من از وي بيزارم و مرا نخواهد ديد، و من نيز او را در صحراي محشر نخواهم ديد.
و تو پس از من خليفه و جانشين من بر امتم هستي، هر گاه وفاتت رسيد، خلافت را به فرزندم حسن واگذار كن، كه او برّ وصول است، چون او وفاتش رسيد آن را به فرزندم حسين زكيّ شهيد مقتول بسپارد، چون هنگام وفاتش رسيد، آن را به فرزندش سيد العابدين صاحب پینهها علي بسپارد، چون هنگام وفات او رسد، آن را به فرزندش محمد باقر بسپارد، و چون وفاتش رسد، آن را به فرزندش جعفر صادق واگذار كند، و چون وفاتش فرا رسد، به فرزندش موسي كاظم بسپارد.
و چون وفات او فرا رسد، به فرزندش علي رضا بسپارد، و چون وفات او فرا رسد، به فرزندش محمد ثقه تقي واگذارد، و چون هنگام وفات او شود، به فرزندش علي ناصح بسپارد.
و چون وفاتش در رسد، به فرزندش حسن فاضل واگذارد، و چون وفات او برسد، آن را به فرزندش محمد كه مستحفظ از آل محمّد 9 است تسليم كند، و ايشان دوازده امامند 👈 بعد از آن، دوازده مهدي ميباشند.
(پس وقتي كه زمان وفاتش فرا رسيد) خلافت را به فرزندش كه اوّلين مقربین است ميسپارد، و براي او سه نام است. يك نامش مانند نام من، و نام ديگرش نام پدر من است و آنها عبدالله و احمد، و نام سوّمين مهدي است و او اوّلين مؤمنان است ]
⛔️ ناظم العقیلی پس از نقل حدیث وصیت فوق، مطالبی را بیان میکند که به اختصار آنها را ذکر مینماییم:
- با توجه به این حدیث، 12 مهدی بعد از 12 امام وجود دارند.
- مهدیین از فرزندان امام زمان (ع) میباشند و مهدی اول (احمد) نام دارد.
- مهدی دوم و سوم و . . . همگی از فرزندان احمد میباشند.
حال ببینیم آیا این حدیث، ادعاهای سه گانه فوق وهمچنین ادعاهای بیان شده در مقدمه کتاب ناظم العقیلی را ثابت مینماید یا خیر؟
💥 نقد و بررسی
با صرف نظر از #ضعف_سندی این حدیث، نکاتی خدمت شما عزیزان تقدیم میگردد:
🔹 نکته اول:
در انتهای حدیث وصیت با این عبارات روبرو هستیم :
إِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُحَمَّدٍ الْمُسْتَحْفِظِ مِنْ آلِمُحَمَّدٍ فَذَلِكَ اثْنَاعَشَرَ إِمَاماً ثُمَّ يَكُونُ مِنْ بَعْدِهِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً (فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ) فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ أَوَّلِ الْمُقَرَّبِينَ لَهُ ثَلَاثَةُ أَسَامِي كَاسْمِي وَ اسْمِ أَبِي وَ هُوَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أَحْمَدُ وَ الِاسْمُ الثَّالِثُ الْمَهْدِيُّ هُوَ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ.
🔅 ترجمه:
و چون وفات او برسد، آن را به فرزندش محمد كه مستحفظ از آل محمّد (ص) است تسليم كند، و ايشان دوازده امامند. بعد از آن، دوازده مهدي ميباشند (پس وقتي كه زمان وفاتش فرا رسيد) پس خلافت را به فرزندش كه اوّلين مقربین است ميسپارد، و براي او سه نام است. يك نامش مانند نام من، و نام ديگرش نام پدر من است و آنها عبدالله و احمد، و نام سوّمين مهدي است و او اوّلين مؤمنان است
.
ناظم العقیلی عبارت (فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ أَوَّلِ الْمُقَرَّبِينَ) را ناظر به امام زمان (عج) وفرزند ایشان گرفته وترجمه میکند اما این دیدگاه و ترجمه اشتباه بوده و باید این عبارات را ناظر به امام حسن عسکری (ع) و امام زمان (عج) دانست.
اگر گفته شود:
[در خط قبل، عبارت (فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُحَمَّدٍ الْمُسْتَحْفِظِ مِنْ آلِمُحَمَّدٍ) مربوط به امام عسکری (ع) وامام زمان (عج) بوده لذا این عبارات دیگر مربوط به این دو بزرگوار نمیباشد، بلکه مربوط به امام زمان (عج) و فرزند ایشان است]
✅ در پاسخ گوییم:
باتوجه به اینکه در نزد همبوشیان، ضمیر در (له ثلاثة اسامی) به (ابنه) برمیگردد وبا توجه به اینکه سه اسم عبدالله، احمد ومهدی از اسامی مربوط به امام زمان (عج) است، قطعا عبارت (فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ أَوَّلِ الْمُقَرَّبِينَ) مربوط به امام عسکری (ع) و امام زمان (عج) میباشد.
آری، این سه اسم در روایات دیگر به عنوان اسامی مربوط به امام زمان (عج) ذکر شده است. مثلا به روایت زیر دقت فرمایید:
[حضرت رسول (ص) یادی از مهدی (عج) نموده وفرمودند: با او بین رکن ومقام بیعت میشود واسمش احمد وعبدالله ومهدی است واین سه اسم اوست]. الغیبة شیخ طوسی، ص454
⛔️ ممکن است گفته شود:
[مراد از (مهدی) در این روایت، همان مهدی اول از مهدیین بوده و اسم احمد، عبدالله و مهدی هم مربوط به اوست لذا آن کسی که بین رکن ومقام با او بیعت میشود همان مهدی اول میباشد]
✅ در پاسخ به این مطلب میگوییم:
#اولا: دقیقا روایتی موجود است که مثل روایت فوق بوده وبه جای اسم (احمد)، اسم (محمد) ذکر گردیده واین خود دلیلی محکم است که مراد از محمد، احمد، عبدالله ومهدی، وجود مقدس آقا امام زمان (عج) بوده وبا ایشان بین رکن ومقام بیعت میشود. به روایت زیر دقت فرمایید:
[وَ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِيَّ ص وَ قَدْ ذَكَرَ الْمَهْدِيَّ فَقَالَ إِنَّهُ يُبَايَعُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ اسْمُهُ مُحَمَّدٌ وَ عَبْدُ اللَّهِ وَ الْمَهْدِيُّ فَهَذِهِ أَسْمَاؤُهُ ثَلَاثَتُهَا]. الخرائجوالجرائح، ج3ص1149
#ثانیا: به تصریح روایات، آن کسی که بین رکن و مقام با او بیعت میشود، شخصی جز وجود نازنین امام زمان (عج) نمیباشد.
به روایت زیر دقت فرمایید:
🔅 [روزی پیامبر خدا (ص) برای دوری جهل ونسیان از وجود مقدس امیرمومنان وشرکاء ایشان: دعا نمودند واین دعا به اجابت رسید. سپس امیرمومنان (ع) فرمودند:
ای پیامبر خدا! شرکاء من چه کسانی هستند؟ حضرتش فرمودند: . . . کسانی که خدا در حق آنها گفت: (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم) . . .
گفتم: ای پیامبر خدا! آنان کیستند؟ حضرتش فرمودند: اوصیاء هستند . . . گفتم: ای رسول خدا آنها را برایم نام برید.
حضرتش فرمودند: این فرزندم ودست خود را بر سر حسن قرار داد، سپس این فرزندم ودستش را بر سر حسین قرار داد، سپس فرزند این فرزندم ودستش را بر سر حسین قرار داد، سپس پسری برای اوست که اسمش هم اسم من است، محمد، شکافنده علم من و خازن وحی خدا، وبه زودی متولد میشود علی در زمان حیات تو، ای برادرم سلام مرا به او برسان.
سپس به حسین رو کرده فرمودند: به زودی محمد بن علی در زمان حیاتت برای تو متولد میشود، سلام مرا به او برسان.
سپس کامل شدن امامان 12 گانه از فرزندان تو ای برادرم (1) ، گفتم: ای پیامبر خدا! آنان را برایم نام برید، پس [ایشان] آنان را برایم یکی یکی نام بردند.
به خدا قسم ای سلیم! 👈 مهدی این امت از آنان است 👈 کسی که زمین را پر از قسط وعدل میکند همانطور که از ظلم وجور پر شده است.
به خدا قسم من میشناسم همه کسانی را که با او 👈 بین رکن و مقام بیعت میکنند ومیشناسم اسماء و قبایل آنان را . . .] . کتاب سلیم بن قیس، ج2ص626
ـــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
(1) یعنی آن هفت امامی که ائمه دوازدگانه را کامل میکنند از فرزندان امام علی (ع) هستند.
پیامبر خدا (ص) در حدیث فوق ابتدا به آیه اولی الامر استناد فرمودند ـــ که بر اساس روایات واصله، این آیه در مورد اوصیاء 12 گانه پیامبر (ص) میباشد ـــ سپس اشاره به ائمه 12گانه فرمودند و از امام مهدی به عنوان کسی که 👈 جهان را پر از عدل و داد میکند نام برده و او را صاحب بیعت بین رکن ومقام معرفی فرمودند.
مرحوم شیخ صدوق در کتاب اعتقادات به همین حدیث با اندکی تفاوت اشاره نموده وآن را نقل میکند.
🔅 . . . أَنْتَ يَا عَلِيُّ، ثُمَّ ابْنِي هَذَا، وَ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رَأْسِ الْحَسَنِ، ثُمَّ ابْنِي هَذَا، وَ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رَأْسِ الْحُسَيْنِ، ثُمَّ ابْنُهُ سَمِيُّكَ يَا أَخِي سَيِّدُ الْعَابِدِينَ، ثُمَّ ابْنُهُ يُسَمَّى مُحَمَّداً، بَاقِرَ عِلْمِي وَ خَازِنَ وَحْيِ اللَّهِ، وَ سَيُولَدُ [سَيِّدُ الْعَابِدِينَ] فِي زَمَانِكَ يَا أَخِي فَاقْرَأْهُ مِنِّي السَّلَامَ 👈 ثمَ تَكْمِلَةُ اثْنَيْ عَشَرَ إِمَاماً مِنْ وُلْدِكَ إِلَى مَهْدِيِّ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ، الَّذِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ قَبْلَهُ ظُلْماً وَ جَوْراً. وَ اللَّهِ إِنِّي لَأَعْرِفُهُ- يَا سُلَيْمُ- حَيْثُ يُبَايَعُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ، وَ أَعْرِفُ أَسْمَاءَ أَنْصَارِهِ وَ قَبَائِلَهُمْ. اعتقادات شیخ صدوق، ص120
📌 به تصریح حدیث فوق 👈 امام دوازدهم حضرت مهدی (ع) است و با ایشان بین رکن ومقام بیعت شده و اوست که زمین را پر از عدل داد میکند.
🔅 در حدیث دیگری امام باقر(ع) به تعدادی از علائم ظهور امام زمان (عج) از قبیل سفیانی وخسف در بیداء و . . . اشاره کردند وپس از ذکر عباراتی در مورد ایشان، فرمودند:
👈 فيُبَايِعُونَهُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ وَ مَعَهُ عَهْدٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص قَدْ تَوَارَثَتْهُ الْأَبْنَاءُ عَنِ الْآبَاءِ 👈 و الْقَائِمُ يَا جَابِرُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ يُصْلِحُ اللَّهُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَة . . .
ترجمه: پس با او بین رکن ومقام بیعت میکنند وبا او عهدی از رسول خدا (ص) است که آن را فرزندان از پدران ارث بردهاند، و ای جابر! قائم مردی از فرزندان حسین (ع) است که خدا برای وی امرش را در یک شب اصلاح میکند.
📌 بیعت بین رکن ومقام، پر کردن زمین از عدل و داد، و اصلاح یک شبی امر ظهورش، همه از نشانههای نهمین فرزند امام حسین(ع)، همان قائم (1) منتظَر امام زمان (عج) میباشد (2) .
📌 لازم به ذکر است که هیچ نصی معتبر وجود ندارد که با شخص دیگری غیر از امام زمان (ع) هم بین رکن ومقام بیعت می شود. موضوع بیعت بین رکن ومقام برای امام زمان (عج)، یکی از مباحث بسیار واضح وقطعی بوده که در روایات به آن فراوان اشاره شده است.
🔵 خلاصه این که:
مطالبی را که ناظم العقیلی پس از حدیث اول کتابش ذکر میکند ـــ که 12 مهدی بعد از 12 امام داریم و مهدیین فرزندان امام زمان (عج) هستند و… ـــ بر اساس برداشت وترجمه اشتباه او از عبارت [(فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ) فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ أَوَّلِ الْمُقَرَّبِينَ] میباشد.
📌 او عبارت فوق را ناظر به امام زمان (عج) و فرزند ایشان میداند در حالی که ثابت نمودیم این عبارات 👈 مربوط به امام حسن عسکری (ع) و فرزند ایشان میباشد.
بر اساس این ترجمه و در صورت پذیرش صدور حدیث از پیامبر (ص) تنها چیزی که برداشت میشود 👈 (وجود 12 مهدی بعد از 12 امام میباشد) 👉 امّا این که:
⛔️ مهدیین فرزندان امام زمان (عج) بوده
⛔️ و مقام وصایت وامامت دارند و . . .
فهمیده نشده و ثابت نمیگردد، ولی ناظم العقیلی از سر #جهل یا #غرض_ورزی، نام کتابش را 👈 (چهل حدیث در مورد مهدیین و فرزندان قائم) گذاشته و مهدیین را فرزندان امام زمان (عج) معرفی کرده و در مقدمه کتابش، سخن از استمرار امامت بعد از 12 امام میزند و برای آنان مقام وصایت و امامت را ادّعا مینماید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
(1) در روایات فراوانی تصریح شده است که قائم از اهل بیت (ع) همان امام دوازدهم ونهمین فرزند امام حسین (ع) میباشد. مرحوم شیخ صدوق در این زمینه روایات فراوانی ذکر کرده که میتوان به تعداد مختصری از آنها در کتاب کمال الدین ج1 بابهای 23 الی 32 اشاره نمود.
(2) کتاب سلیم بن قیس، ج2ص958 وکمال الدین، ج1ص152 وص257 و ص260 وص317 وج2ص377 و . . .
🔹 نکته دوّم:
لازم به ذکر است که اگر معنای اشتباه ناظم العقیلی از حدیث وصیت پذیرفته شود، دروغین بودن احمد اسماعیل همبوشی نیز اثبات میشود زیرا در حدیث وصیت آمده است:
(فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ أَوَّلِ الْمُقَرَّبِينَ)
📌 عبارت (ابنه) در حدیث وصیت مکرراً تکرار شده و در موارد قبلی، همگی دلالت بر 👈 فرزند متصل امام 👉 دارد لذا در فراز فوق هم کلمه (ابنه) دلالت بر فرزند مستقیم حضرت داشته و هیچ قرینهای هم در حدیث وصیت ویا دیگر احادیث وجود ندارد که عبارت (ابنه) در #فراز_فوق را بتوان بر نوه و نتیجه و . . . حمل نمود.
بر این اساس، دروغین بودن احمد اسماعیل بصری ثابت شده زیرا او مدعی است که فرزند پنجم امام زمان (عج) میباشد و حدیث وصیت ـ علی فرض پذیرش معنای ناظم العقیلی از این حدیث ـ دلالت بر فرزند متصل امام زمان (عج) دارد.
📌 مضافا اینکه اصلا احمد همبوشی نمیتواند فرزندی خود را نسبت به امام زمان (عج) ثابت نماید ــ چه فرزندی بی واسطه و چه با واسطه ــ زیرا خود او #معترف است که نسبش #ناشناخته است. متشابهات، ج4 سوال 144
📌 ناظم العقیلی هم #اعتراف میکند مردم از نسب احمد اسماعیل بصری #خبر_ندارند . جواب منیر، ج1ص50 سوال31
🔻 تذکر:
حدیث وصیت کتاب الغیبة شیخ طوسی اشکالات فراوانی دارد که جهت اطلاع از برخی اشکالات آن، کتاب (لوح و قلم) نوشته آقای سید مهدی مجتهد سیستانی توصیه میگردد .
آنچه ما در نقد (40 حدیث مهدیین ناظم العقیلی) مدّ نظر داریم، بررسی ادله او پیرامون مطالب مطروحه در مقدمه کتاب وی میباشد. او ادعا نموده که:
1️⃣ امامت در 12 امام محصور نیست.
2️⃣ مهدیین بعد از امام زمان (عج) مقام امامت دارند.
3️⃣ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (عج) هستند.
📌 اما اولین دلیل او ــ یعنی حدیث وصیت ــ با صرف نظر از ضعف سندی، ادعاهای سه گانه فوق را ثابت ننموده بلکه دروغین بودن احمد اسماعیل بصری را رقم میزد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ