🔷 #حدیث_12:
همانطور که سابقا عرض شد، ناظم العُقیلی در مقدمه کتاب (چهل حدیث مهدیین) ادعاهایی را مطرح کرده و برای اثبات آنها به 40 حدیث اشاره مینماید. او مدعی است:
1️⃣ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند.
2️⃣ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند.
اما دلایل قبلی کتاب او ــ با صرف نظر از #بحث_سندی وپذیرش صدور آنها ــ ادعاهای فوق را ثابت ننموده بلکه دروغین بودن احمد اسماعیل بصری را رقم میزد.
📌 لازم به ذکر است کتاب #40حدیث_مهدیین مورد تایید احمد اسماعیل همبوشی بوده 👈 لذا هر اشکالی که بر این کتاب وارد شود، حکایت از #بیسوادی احمد داشته و #مهر_بطلانی است بر پیشانی فرقه همبوشی.
📌 با این که ضمن بخشهای گذشته ایرادات فراوانی بر کتاب #40حدیث_مهدیین ناظم العقیلی بیان نمودیم و دیگر نیازی به نقد ما بقی کتاب نمیباشد، اما به جهت بیان رسواییهای بیشتر این فرقه، #حدیث_۱۲ کتاب را از نظر گذرانده و ارتباط آن را با ادعاهای فوق مورد بررسی قرار میدهیم.
🔴 حدیث دوازدهم:
عن الإمام الجواد (ع): إِذَا انْصَرَفْتَ مِنْ صَلَاةٍ مَكْتُوبَةٍ فَقُلْ رَضِيتُ بِاللَّهِ رَبّاً وَ بِالْإِسْلَامِ دِيناً وَ بِالْقُرْآنِ كِتَاباً وَ بِمُحَمَّدٍ نَبِيّاً وَ بِعَلِيٍّ وَلِيّاً وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ وَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ أَئِمَّةً، اللَّهُمَّ وَلِيَّكَ الْحُجَّةَ فَاحْفَظْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ وَ امْدُدْ لَهُ فِي عُمُرِهِ وَ اجْعَلْهُ الْقَائِمَ بِأَمْرِكَ الْمُنْتَصِرَ لِدِينِكَ وَ أَرِهِ مَا يُحِبُّ وَ تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ فِي نَفْسِهِ 👈 و فِي ذُرِّيَّتِهِ 👉 و أَهْلِهِ وَ مَالِهِ وَ فِي شِيعَتِهِ وَ فِي عَدُوِّهِ وَ أَرِهِمْ مِنْهُ مَا يَحْذَرُونَ وَ أَرِهِ فِيهِمْ مَا يُحِبُّ وَ تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ وَ اشْفِ بِهِ صُدُورَنَا وَ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِين . . .
🔅 ترجمه:
هنگامی که از نماز واجب فارغ شدی بگو: راضیام به این که (الله، پروردگار و اسلام، دین و قرآن، کتاب و محمد، نبی و علی، ولی و حسن و حسین و علی بن حسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بم محمد و الحسن بن علی و حجة بن الحسن #ائمه هستند). بارالها! ولی تو حجت [بن الحسن] است پس او را حفظ نما از پیش رو و از پشت سر و از راست و از چپ و از بالا و از پایین، و عمر او را طولانی گردان و او را قائم به امر خود قرار بده که یاری شونده برای دین توست و آنچه را که دوست دارد و چشم او را روشن میکند نسبت به خودش 👈 و ذریهاش 👉 و اهلش و مالش و پیروانش و دشمنش به او نشان بده، و نشان بده به دشمنان آنچه را که از او دوری میکنند و آنچه را که دوست دارد و چشمش روشن میگردد در مورد دشمنان، به او بنمایان و سینههای ما و سینههای مومنین را به وسیله او شفا بده . . . .
📕 من لا یحضره الفقیه، ج1ص327 .
💥 نقد و بررسی
ناظم العقیلی با استناد به دعای فوق و تمرکز بر فراز (فی ذریته و اهله) وجود فرزند برای امام زمان (ع) را ثابت دانسته و میگوید:
(… و لایخفی أن أشرف مصادیق ذریة الإمام المهدی (ع) هم المهدیون الأئمة الأوصیاء من ذریته …)
🔅 ترجمه:
و مخفی نباشد که اشرف مصادیق ذریه امام مهدی (ع)، آنها همان مهدیونِ ائمهی اوصیاء از ذریه او هستند.
🔹 نکته اول:
در دعای امام جواد (ع) #فقط سخن از ذریه و فرزندان امام زمان (ع) به میان آمده است و #هیچگونه سخنی از 👈 مهدیین و مقام امامت و وصایت آنان و فرزندی ایشان برای امام زمان (ع) وجود ندارد.
⛔️ بنابراین سخن ناظم العقیلی که میگوید (… ذریة الإمام المهدی (ع) هم المهدیون الأئمة الأوصیاء …) ادعای گزافی بیش نمیباشد.
✅ همین یک نکته برای بطلان استدلال ناظم العقیلی به حدیث دوازدهم کفایت میکند اما به جهت رسوایی بیشتر او، نکات و اشکالات بعدی را بیان مینماییم.
🔹 نکته دوم:
آنچه از این دعا فهمیده میشود این است که 👈 حضرت مهدی (ع) در طول عمر شریف خویش دارای #فرزند میباشند اما این که در حال حاضر فرزندان ایشان #موجود بوده یا در #آینده متولد میشوند، از متن دعا چیزی فهمیده نمیشود.
🔹 نکته سوم:
در دعای شریف امام جواد (ع) فقط به وجود #12_امام پس از پیامبر (ص) تصریح شده است و از امامت فرد یا افرادی دیگر #هیچ_سخنی به میان نیامده است لذا این دعا یکی از صدها ادله در اثبات امامان و اوصیاء 12گانه پیامبر (ع) بوده و بطلان فرقه همبوشی از آن استفاده میشود.
🔹 نکته چهارم:
لازم به ذکر است که در #هیچ_حدیثی، مهدیین ـــ در صورت پذیرش وجود آنها ـــ به عنوان فرزندان امام زمان (ع) معرفی نشدهاند و آنچه همبوشیان در این جهت از حدیث وصیت کتاب الغیبة شیخ طوسی تلقی نمودهاند کاملا اشتباه میباشد.
🔹 نکته پنجم:
همانطور که میدانید ولایت حجتهای الهی، یکی از اساسیترین مباحث اعتقادی بوده که در صورت انکار و عدم پذیرش آن پس از اتمام حجت از سوی حجج الهی، ایمان شخص قابل قبول نبوده و غضب الهی و آتش جهنم را در پی دارد.
📌 امام باقر (ع) در مورد اهمیت بحث ولایت ضمن حدیثی فرمودند:
… لَمْ يُنَادَ بِشَيْءٍ مَا نُودِيَ بِالْولَايَةِ يَوْمَ الْغَدِير.
🔅 ترجمه: به چیزی ندا داده نشد مثل آنچه ندا داده شد به ولایت در روز غدیر.
🤔 حال اگر مهدیین جزو حجج الهی و اوصیاء پیامبر (ص) باشند، آیا میتوان پذیرفت که 👈 امام جواد (ع) در دعای فوق به حجتهای الهی پس از پیامبر (ص) اشاره نموده و اسم 12 امام را ببرند اما هیچ سخنی از امامت و وصایت مهدیین به میان نیاورند⁉️
🤔 و آیا در دینی که روز غدیر از طرف باری تعالی کامل اعلام شده و این آیه نازل گردید (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُم) صحبت از ولایت و وصایت مهدیین شده است⁉️
بنابراین دعای امام جواد (ع) یکی از #ادله_انحصار تعداد امامان و اوصیاء پیامبر خدا (ع) در عدد 12 بوده و بطلان فرقه همبوشی را رقم میزند.
🔴 شبهه
اگر همبوشیان ادعا کنند که:
((پس از غدیر #بداء حاصل شده و امر وصایت مهدیین در شب وفات پیامبر (ص) توسط ایشان در وصیت اعلام شده است))
🖋 در پاسخ گوییم:
1️⃣ ادعای تغییر و بداء باید مستند به آیات و روایات باشد و در این جهت #هیچ آیه و روایتی وجود ندارد.
ادلهای که همبوشیان در مورد مهدیین و اثبات امامت و وصایت و فرزندی آنان برای امام زمان (ع) بیان مینمایند #ارتباطی با ادعای آنها نداشته و آن را ثابت نمیکند 👈 که تاکنون 12 دلیل از این ادله را مورد نقد بررسی قرار داده و عجز علمی و غرض ورزیهای همبوشیان را مطرح نمودهایم.
2️⃣ مضافا این که ائمه (ع) در روایات به 👈 کامل شدن دین در روز #غدیر اشاره نمودهاند که این مطلب، ادعای بداء پس از غدیر را باطل مینماید.
بنابراین اگر دین در شب وفات پیامبر (ص) با ولایت و وصایت مهدیین کامل شده باشد، ادعای اکمال دین در روز غدیر از سوی اهل بیت (ع) مطلبی خلاف واقع و اشتباه خواهد بود.
🤔 به نظر شما آیا اهل بیت (ع) ـــ نعوذ بالله ـــ جاهل به دین بوده و مطالب اشتباه روایت میکردهاند⁉️
به احادیث زیر دقت فرمایید:
✅ امام رضا (ع) ضمن حدیثی، به آیه (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُم) اشاره کرده و منکرین اکمال دین در روز غدیر را کافر اعلام فرمودند:
فَمَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُكْمِلْ دِينَهُ فَقَدْ رَدَّ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ مَنْ رَدَّ كِتَابَ اللَّهِ فَهُوَ كَافِر…
🔅 ترجمه: پس کسی که گمان کند خدای عزوجل دینش را کامل نکرد 👈 کتاب خدا را رد نموده و کسی که کتاب خدا را رد نماید #کافر است.
- امام باقر (ع) در مورد کامل شدن دین در روز غدیر فرمودند:
… و كَانَتِ الْفَرِيضَةُ تَنْزِلُ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ الْأُخْرَى 👈 و كَانَتِ الْوَلَايَةُ آخِرَ الْفَرَائِضِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَ (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي) قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع) يَقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ 👈 لا أُنْزِلُ عَلَيْكُمْ بَعْدَ هَذِهِ فَرِيضَةً قَدْ أَكْمَلْتُ لَكُمُ الْفَرَائِض.
🔅 ترجمه:
فریضه بعد از فریضهای دیگر پیوسته نازل میشد 👈 و ولایت، آخرینِ فرائض بود. پس خدای عزوجل این آیه را نازل نمود (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي)، حضرتش فرمودند: خدای عزوجل میگوید 👈 بر شما بعد از این [یعنی ولایت] فریضهای نازل نمیکنم [و] فرائض را برای شما کامل کردهام.
📌 بر این اساس، #ادعای_بداء در تعداد اوصیاء 12گانه پیامبر (ع) پس از روز غدیر، ادعایی بدون دلیل بوده و روایات فوق آن را رد مینماید.
📌 به تصریح روایات فوق، بعد از ولایت دیگر واجبی از سوی خداوند نازل نشده و منکر این امر، #کافر محسوب میشود.
🔹 نکته ششم:
از آنجا که ناظم العقیلی دعای شریف امام جواد (ع) را مطابق نقل کتاب (من لا یحضره الفقیه) ذکر میکند، بجاست که اعتقاد مرحوم شیخ صدوق را پیرامون تعداد اوصیاء و حجتهای الهی پس از پیامبر (ص) بیان نماییم.
📌 مرحوم شیخ صدوق در کتاب (إعتقادات الإمامیة) چنین میگوید:
((و اعتقادنا أنّ حجج اللّه تعالى على خلقه بعد نبيّه محمد (ص) 👈 الأئمّة الاثنا عشر (ع) 👈 أوّلهم أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب، ثمّ الحسن، ثمّ الحسين، ثم علي بن الحسين، ثمّ محمد بن علي، ثمّ جعفر بن محمد، ثمّ موسى بن جعفر، ثمّ علي بن موسى، ثمّ محمد بن علي، ثمّ علي بن محمد، ثمّ الحسن بن علي 👈 ثمّ محمد بن الحسن الحجة القائم صاحب الزمان خليفة اللّه في أرضه …
🔅 ترجمه:
اعتقاد ما این است که حجتهای خدا بر خلق بعد از پیامبرش محمد (ص) 👈 امامان 12گانه (ع) هستند 👈 که اولین آنها امیرالمومنین علی بن ابی طالب سپس حسن سپس حسین سپس علی بن الحسین سپس محمد بن علی سپس جعفر بن محمد سپس موسی بن جعفر سپس علی بن موسی سپس محمد بن علی سپس علی بن محمد سپس الحسن بن علی سپس 👈 محمد بن الحسن، حجة قائم، صاحب الزمان که خلیفه خدا در زمینش است میباشند.
و أنّ لهم #المعجزات و الدلائل … و نعتقد أنّ حجّة اللّه في أرضه، و خليفته على عباده في زماننا هذا 👈 هو القائم المنتظر محمد بن الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب …
🔅 ترجمه:
و همانا برای آنان #معجزات و دلائل است … و معتقد هستیم که حجت خدا در زمینش و خلیفه بر بندگانش در این زمان 👈 همان قائم منتظر محمد بن الحسن بن علی بن محمد بن علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب است …
و أنّه هو الذي 👈 يملأ الأرض قسطا و عدلا، كما ملئت جورا و ظلما و أنّه هو الذي يظهر اللّه به دينه، لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ و أنّه هو الذي يفتح اللّه على يديه مشارق الأرض و مغاربها، حتى لا يبقى في الأرض مكان إلّا نودي فيه بالأذان، وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ تعالى.
🔅 ترجمه:
و همانا او کسی است که 👈 زمین را پر از قسط و عدل میکند همانطور که از جور و ظلم پر شده و او همان کسی است که خدا به وسیله او دینش را آشکار میکند و او همان کسی است که خدا به دست لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ ایشان مشرقهای زمین و مغربهای آن را فتح میکند تا این که در زمین مکانی باقی نمیماند الا این که در آن اذان گفته میشود وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ تعالى))
🔵 جمع بندی
ـــ در دعای امام جواد (ع) #فقط از ذریه و فرزندان امام زمان (ع) سخن به میان آمده است و #هیچگونه صحبتی از مهدیین و مقام امامت و وصایت آنان و فرزندی ایشان برای امام زمان (ع) وجود ندارد.
ـــ آنچه از دعای امام جواد (ع) فهمیده میشود این است که امام زمان (ع) در طول عمر شریف خویش #دارای_فرزند میباشند اما این که 👈 در حال حاضر فرزندان حضرتش موجود بوده یا در آینده متولد میشوند، از متن دعا چیزی فهمیده نمیشود.
ـــ در هیچ حدیثی، مهدیین ـــ در صورت پذیرش وجود آنها ـــ به عنوان فرزندان امام زمان (ع) معرفی نشدهاند.
ـــ در دعای شریف امام جواد (ع) فقط به وجود 12 امام پس از پیامبر (ص) تصریح شده است و از امامت فرد یا افرادی دیگر #هیچ_سخنی به میان نیامده است.
ـــ به تصریح روایات، دین در روز غدیر #کامل شده و بعد از ولایت دیگر واجبی از سوی خداوند نازل نشده است و منکر این امر، #کافر محسوب میشود.
ـــ مرحوم شیخ صدوق اعتقادی به وصایت مهدیین و امامت آنها #نداشته و اوصیاء پیامبر (ص) را منحصر در 12 نفر میداند.
ـــ ناظم العقیلی در مقدمه کتاب چهل حدیث مهدیین ادعا نمود که:
1️⃣ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند.
2️⃣ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند.
اما دعای امام جواد (ع) هیچ ارتباطی با ادعاهای ناظم العقیلی نداشته و آنها را ثابت نمینماید.
🔴 نکته:
همانطور که سابقا عرض کردیم کتاب (40 حدیث مهدیین) ناظم العقیلی #مورد_تایید احمد اسماعیل همبوشی بوده لذا #جهالتها و #غرض_ورزیهای موجود در این کتاب، دروغین بودن احمد اسماعیل را آشکار کرده و #بطلان_فرقه_او را ثابت مینماید.