🔷 #حدیث_17:
همانطور که سابقا عرض شد، ناظم العُقیلی در مقدمه کتاب (چهل حدیث مهدیین) ادعاهایی را مطرح کرده و برای اثبات آنها به 40 حدیث اشاره مینماید. او مدعی است:
1️⃣ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند.
2️⃣ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند.
اما دلایل قبلی کتاب او ــ با صرف نظر از #بحث_سندی وپذیرش صدور آنها ــ ادعاهای فوق را ثابت ننموده بلکه دروغین بودن احمد اسماعیل بصری را رقم میزد.
📌 لازم به ذکر است کتاب #40حدیث_مهدیین مورد تایید احمد اسماعیل همبوشی بوده 👈 لذا هر اشکالی که بر این کتاب وارد شود، حکایت از #بیسوادی احمد داشته و #مهر_بطلانی است بر پیشانی فرقه همبوشی.
📌 با این که ضمن بخشهای گذشته ایرادات فراوانی بر کتاب #40حدیث_مهدیین ناظم العقیلی بیان نمودیم و دیگر نیازی به نقد ما بقی کتاب نمیباشد، اما به جهت بیان رسواییهای بیشتر این فرقه، #حدیث_۱۷ کتاب را از نظر گذرانده و ارتباط آن را با ادعاهای فوق مورد بررسی قرار میدهیم.
🔴 حدیث هفدهم:
علامه مجلسی در یکی از زیارتهای امام مهدی (ع) میگوید:
… ثُمَّ صَلِّ صَلَاةَ الزِّيَارَةِ وَ قَدْ تَقَدَّمَ بَيَانُهَا فِي الزِّيَارَةِ الْأُولَى فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْهَا فَقُلِ:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الْهَادِينَ الْمَهْدِيِّينَ الْعُلَمَاءِ الصَّادِقِينَ الْأَوْصِيَاءِ الْمَرْضِيِّينَ دَعَائِمِ دِينِكَ وَ أَرْكَانِ تَوْحِيدِكَ وَ تَرَاجِمَةِ وَحْيِكَ وَ حُجَجِكَ عَلَى خَلْقِكَ وَ خُلَفَائِكَ فِي أَرْضِكَ … اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى وَلِيِّكَ الْمُحْيِي لِسُنَّتِكَ الْقَائِمِ بِأَمْرِكَ الدَّاعِي إِلَيْك … اللَّهُمَ أَعْطِهِ فِي نَفْسِهِ 👈 وَ ذُرِّيَّتِهِ وَ شِيعَتِهِ وَ رَعِيَّتِهِ وَ خَاصَّتِهِ وَ عَامَّتِهِ وَ مِنْ جَمِيعِ أَهْلِ الدُّنْيَا مَا تُقِرُّ بِهِ عَيْنَهُ وَ تَسُرُّ بِهِ نَفْسَه ….
📕 بحارالانوار، ج99ص100 .
🔅 ترجمه:
سپس نماز زیارت را بخوان ـــ و طریقه خواندن آن در زیارت اول گذشت ـــ پس زمانی که از نماز فارغ شدی بگو:
بارالها! بر محمد و اهل بیت او درود فرست، [کسانی که] هدایت کنندگان [و مهدیین و] هدایت شدگان هستند، [همان] علماء صادق [و] اوصیاء مورد رضایت، [آنانی که] پایههای دینت و ارکان توحید تو و مترجمان وحیت و حجتهای تو بر خلقت و خلفای تو در زمینت هستند . . . بارالها! درود فرست بر ولیت، احیاء کننده سنت تو، قائم به امرت، دعوت کننده به سوی تو . . . بارالها! عطا کن به او 👈 و فرزندانش و شیعه او و رعیت او و افراد خاص و عام او و همه اهل دنیا، چیزی را که چشم او را روشن کند و او را شادمان سازد.
💥 نقد و بررسی
اینک با صرف نظر از ضعف سندی این دعا، به نقد و بررسی آن میپردازیم.
🔹 نکته اول:
همانطور که تا کنون شاهد بودید در #هیچ_حدیثی، از مهدیین به عنوان فرزندان امام زمان (ع) که دارای مقام امامت و وصایت هستند یاد نشده است و آنچه همبوشیان در این جهت از حدیث وصیت کتاب الغیبة شیخ طوسی تلقی نمودهاند کاملا اشتباه میباشد.
جهت اطلاع از معنای صحیح حدیث وصیت، به نقد حدیث اول کتاب (چهل حدیث مهدیین) مراجعه فرمایید.
در دعای فوق هم #هیچ_اشارهای به مهدیین از فرزندان امام زمان (ع) و مقام امامت آنها نشده است لذا ادعای ناظم العقیلی مبنی بر فرزندی مهدیین برای امام زمان (ع) و مقام امامت آنها با استناد به این دعا، #سخنی_گزاف میباشد.
👌 همین یک نکته برای #بطلان_استدلال ناظم العقیلی به حدیث 17 کفایت میکند اما به جهت رسوایی بیشتر او، اشکالات بعدی را بیان مینماییم.
🔹 نکته دوم:
نهایت چیزی که ناظم العقیلی میتواند از این دعا استفاده کند 👈 وجود ذریه و فرزندان برای امام زمان (ع) میباشد اما این که آنان در #حال_حاضر موجود هستند یا در #آینده متولد میشوند، از این دعا چیزی فهمیده نمیشود.
🔹 نکته سوم:
با دقت در فرازهای این دعا ـــ که ناظم العقیلی به همه آن اشاره نمیکند ـــ به وضوح معلوم میگردد که 👈 لفظ #مهدیین بر #امامان_12گانه (ع) اطلاق شده است. به فرازهای زیر از این دعا دقت فرمایید:
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ خَلِيفَةَ رَسُولِهِ 👈 و آبَائِهِ الْأَئِمَّةِ الْمَعْصُومِينَ الْمَهْدِيِّين … اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ 👈 الْهَادِينَ الْمَهْدِيِّين ….
🔅 ترجمه:
سلام بر تو ای خلیفه خدا در زمینش و خلیفه رسول او 👈 و پدرانش که امامانِ معصومینِ #مهدیین هستند … بارالها! بر محمد و اهل بیت او [همان] 👈 هدایتگران #مهدیین درود فرست.
⛔️ اما ناظم العقیلی هیچ اشارهای به این مطلب واضح و مهم نمیکند.
🤔 حال این سوال مطرح میشود که چرا ناظم العقیلی به دعایی اشاره میکند که در آن سخن از مهدیین بودن امامان 12گانه (ع) به میان آمده اما وی به آن #اشاره_نکرده بلکه این دعا را به عنوان یکی از ادله دال بر 👈 وجود مهدیین از فرزندان امام زمان (ع) و مقام امامت آنان در کتابش ذکر مینماید؟!؟!
⭕️ پاسخ:
با توجه به این که در احادیثِ #آحادِ وجودِ مهدیین پس از امام زمان (ع) #هیچ_سخنی از فرزندی مهدیین نسبت به حضرتش وجود ندارد، برخی از صاحب نظران ـــ بر فرض صحت و پذیرش این اخبار ـــ با تمسک به دعای مورد بحث فوق و روایات دیگر 👈 مهدیین را همان امامان 12گانه (ع) که پس از امام زمان (ع) رجعت میکنند میدانند.
مثلا در روایتی امام صادق فرمودند:
مِنَّا اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً مَضَى سِتَّةٌ وَ بَقِيَ سِتَّةٌ يَصْنَعُ اللَّهُ بِالسَّادِسِ مَا أَحَب.
🔅 ترجمه:
از ما 12 مهدی است، 6 تا گذشت و 6 تا باقی مانده است [و] خدا با ششمین هر آنچه بخواهد میکند.
📕 کمال الدین، ج2ص338 .
لذا ناظم العقیلی به جهت این که مطلب فوق ـــ که مراد از مهدیین، همان امامان 12گانه رجعت کننده پس از امام زمان (ع) هستند ـــ به ذهن خواننده خطور نکند، #هیچ_اشارهای به مهدیین بودن امامان (ع) نکرده و با روانشناسی تلقین بر روی عبارت (اللَّهُمَ أَعْطِهِ فِي نَفْسِهِ وَ ذُرِّيَّتِهِ …) #تمرکز نموده تا مهدیین را همان فرزندان امام زمان (ع) معرفی نماید.
✅ اما همانطور که در #نکته_اول عرض شد، در این دعا عبارتی وجود ندارد که دلالت بر 👈 اطلاق لفظ مهدیین بر فرزندان امام زمان (ع) کند و مقام امامت را برای آنان ثابت نماید.
🔹 نکته چهارم:
جالب اینجاست در فرازهایی از دعای فوق ـــ که البته ناظم العقیلی به آنها اشاره نمیکند ـــ بحث #رجعت مطرح شده که این مطلب باطل کننده فرقه مدعی یمانی میباشد. به عبارات زیر دقت فرمایید:
… وَ إِنْ أَدْرَكَنِيَ الْمَوْتُ 👈 قبْلَ ظُهُورِكَ فَأَتَوَسَّلُ بِكَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَنْ يُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ يَجْعَلَ لِي كَرَّةً 👈 في ظُهُورِكَ وَ رَجْعَةً فِي أَيَّامِكَ ….
🔅 ترجمه:
… واگر مرا 👈 قبل از ظهورت مرگ فرا گرفت پس به وسیله تو به سوی خدا متوسل میشوم که بر محمد و آل محمد: درود فرستد و قرار دهد برای من 👈 در دوران ظهورت، بازگشت و رجعت در روزگارت را.
💥 این فرازها، #باطل کننده فرقه مدعی یمانی میباشد زیرا آنان به #رجعت_واقعی در این عالمی که زندگی میکنیم اعتقادی نداشته و آن را #غیر_عقلی میدانند. به عبارات زیر دقت فرمایید:
⛔️ عالم رجعت 👈 #عالمی غیر از #این_عالم است که ما در آن زندگی میکنیم … 👈 پس #عقل و #واقع این را نمیپذیرند که این مسائل [یعنی عمرهای طولانی مردمان و کثرت فرزندان آنان و …] در #این_دنیا با این محدودیتهایی که دارد باشند.
📕 رجعت، ص21 .
⛔️ رجعت، دو رجعت است. رجعت نخستین در قالب #مانند و #نظیر است که در هنگام قیام قائم (ع) خواهد بود. رجعت دوم با روح و جسدی که مناسب آن باشد خواهد بود که در این مختصر به عنوان 👈 عالَم و روزی دیگر از روزهای بزرگ خدا در مورد آن سخن میگوییم و پیشتر واضح گشت که در #آسمان_اول خواهد بود.
📕 رجعت، ص43 .
⛔️ و آن #عالمی_دیگر و امتحانی دیگر برای کسی که به 👈 ایمان محض و برای کسی که به کفر محض رسیدهاند میباشد 👈👈 و عالم رجعت با پایان حکومت مهدی دوازدهم ـــ آن قائمی که حسین بن علی (ع) بر او خروج میکند ـــ آغاز خواهد شد.
📕 رجعت، ص31 .
⛔️ اما آنچه که در مورد اصحاب کهف روایت شده است که با قائم (ع) #مبعوث میشوند … 👈👈منظور [رجعت] خود [آنان] به شخصه نمیباشد بلکه مراد در این روایات، #نظیر و #امثال آنان از اصحاب قائم (ع) هستند ….
📕 رجعت، ص43 .
⛔️ به عبارتی دیگر یعنی از انصار امام مهدی (ع) کسانی هستند که #شبیه و #مانند این اشخاص مذکور در روایت میباشند، نه این که خود آن اشخاص باز گردند.
📕 رجعت، ص45 .
✅ اما همانطور که دیدیم در دعای مورد بحث تصریح شده است (اگر قبل از ظهورت از دنیا رفتم، مرا در دوران ظهورت بازگردان) که این مطلب با 👈 #رجعت_مثالی و یا #رجعت_درآسمان_اول پس از #مهدی_دوازدهم منافات داشته و اساساً در روایات مربوط به رجعت (1) ، هیچ اشارهای به این سخنان گزاف نشده است.
🔵 جمع بندی:
ـــ در این دعا #هیچ_سخنی از فرزندی مهدیین برای امام زمان (ع) و مقام امامت آنها به میان نیامده است.
ـــ نهایت چیزی که ناظم العقیلی میتواند از این دعا استفاده کند 👈 #وجود ذریه و فرزند برای امام زمان (ع) میباشد.
ـــ در این دعا، #لفظ_مهدیین بر امامان 12گانه (ع) اطلاق شده است و لا غیر.
ـــ فرازهای این دعا پیرامون #رجعت، باطل کننده فرقه مدعی یمانی میباشد.
ـــ ناظم العقیلی در مقدمه کتاب چهل حدیث مهدیین ادعا نمود که:
1️⃣ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند.
2️⃣ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند.
اما تمسک او به این دعا دردی را دوا نکرده و ادعاهای وی را ثابت نمینماید.
🔴 نکته:
همانطور که سابقا عرض کردیم کتاب (40 حدیث مهدیین) ناظم العقیلی #مورد_تایید_احمد_اسماعیل بصری بوده لذا #جهالتها و #غرض_ورزیهای موجود در این کتاب، دروغین بودن احمد اسماعیل را آشکار کرده 👈 و بطلان فرقه او را ثابت مینماید.
ــــــــــــــــــــــــــــ