🔹 #حدیث_7:
همانطور که سابقا عرض شد، ناظم العُقیلی در مقدمه کتاب (چهل حدیث مهدیین) ادعاهایی را مطرح کرده و برای اثبات آنها به 40 حدیث اشاره مینماید. او مدعی است:
1️⃣ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند.
2️⃣ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند.
اما دلایل قبلی کتاب او ــ با صرف نظر از #بحث_سندی وپذیرش صدور آنها ــ ادعاهای فوق را ثابت ننموده بلکه دروغین بودن احمد اسماعیل بصری را رقم میزد.
📌 لازم به ذکر است کتاب #40حدیث_مهدیین مورد تایید احمد اسماعیل همبوشی بوده 👈 لذا هر اشکالی که بر این کتاب وارد شود، حکایت از #بیسوادی احمد داشته و #مهر_بطلانی است بر پیشانی فرقه همبوشی.
📌 با این که ضمن بخشهای گذشته ایرادات فراوانی بر کتاب #40حدیث_مهدیین ناظم العقیلی بیان نمودیم و دیگر نیازی به نقد ما بقی کتاب نمیباشد، اما به جهت بیان رسواییهای بیشتر این فرقه، #هفتمین حدیث کتاب را از نظر گذرانده و ارتباط آن را با ادعاهای فوق مورد بررسی قرار میدهیم.
🔹 حدیث هفتم:
عن أبى حمزة عن أبى عبد اللّه عليه السّلام فى حديث طويل قال: يا ابا حمزة ان منا بعد القائم احد عشر مهديا من ولد الحسين (ع).
امام صادق (ع) در حدیثی طولانی فرمودند: ای ابا حمزه! همانا از ما بعد از قائم، 11 مهدی از فرزندان حسین است.
💥 نقد و بررسی
با صرف نظر از #بحث_سندی حدیث، نکاتی خدمت عزیزان تقدیم میگردد:
🔹 نکته اول:
در این حدیث 👈 فقط سخن از وجود 11 مهدی از فرزندان امام حسین (ع) پس از قائم به میان آمده است 👈 و هیچ دلالتی بر فرزندی مهدیین نسبت به امام زمان (ع) و مقام امامت آنان ندارد.
📌 بنابراین ادعاهای ناظم العقیلی در مقدمه کتابش مبنی بر این که:
ـ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند.
ـ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (ع) هستند.
از این حدیث اثبات نمیشود.
✅ همین یک نکته برای بطلان استدلال ناظم العقیلی به حدیث هفتم کفایت میکند اما به جهت رسوایی بیشتر او، نکات و اشکالات بعدی را بیان مینماییم.
🔹 نکته دوم:
ناظم العقیلی پس از ذکر حدیث فوق میگوید:
((مقصود از #قائم در این روایت، #مهدی_اول از فرزندان امام مهدی (ع) است و او همان کسی است که بعد از او 11 مهدی است ــ همانطور که در روایت قبل گذشت ــ و اما پس از امام مهدی (ع) 12 مهدی وجود دارد، بنابراین #تعارضی بین روایات نیست …))
ناظم العقیلی، قائم در روایت فوق را 👈 بر مهدی اول تطبیق میدهد و سپس اشارهای به روایت قبل ـ یعنی حدیث ششم کتاب چهل حدیث مهدیین ـ کرده و به این طریق 👈 تعارض بین این روایت و روایت (12 مهدی بعد از قائم) را حل میکند.
📌 اما غافل از این که در روایت قبل ـ یعنی حدیث ششم ـ مراد از قائم، امام کاظم (ع) است و آن حدیث مربوط به فرقه #واقفیه بوده که شرح مفصل آن در بخش قبل بیان شد.
بنابراین ادعای ناظم العقیلی ــ مبنی بر این که مراد از قائم در حدیث هفتم، مهدی اول میباشد ــ سخنی گزاف و بدون دلیل میباشد و همچنان تعارض حدیث هفتم با احادیث دیگر مهدیین که دلالت بر وجود 12 مهدی بعد از قائم دارد، بر جای باقی میماند.
🔹 نکته سوم:
ناظم العقیلی در ادامه چنین میگوید:
((نام گذاری هر یک از فرزندان امام مهدی (ع) به #قائم صحیح میباشد 👈 [البته] بعد از در نظر گرفتن گفتار امام صادق (ع) از آنها در روایتی که فضل کوفه را بیان میفرمایند: (و فیها یکون قائمه و القوام من بعده / و در آن [یعنی کوفه]، قائمش و قُوّام بعد او میباشد)، پس آنها [یعنی فرزندان امام زمان(ع) ] قُوّام بر امر امت بعد از قائم هستند. پس هر یک از مهدیین 👈 قائم و مهدی و امام و حجتِ واجب الطاعه است))
📌 او در این عبارات با تمسک به حدیث امام صادق (ع) میکوشد تا اطلاق نام #قائم را بر فرزندان امام زمان (ع) صحیح جلوه دهد اما همانطور که مشاهده میکنید 👈 در حدیث (و فیها یکون قائمه و القوام من بعده) هیچ سخنی از مهدیین و فرزندان امام زمان (ع) به میان نیامده است لذا ادعای ناظم العقیلی ــ در مورد اطلاق لقب قائم بر فرزندان امام زمان (ع) با تمسک به عبارت (القوام من بعده) ــ سخن گزافی بیش نیست.
🔹 نکته چهارم:
اطلاق لفظ قائم بر امامان 12گانه (ع) در روایات دیده میشود لذا مراد امام صادق (ع) از عبارت (و القوام من بعده)، رجعت ائمه (ع) پس از امام زمان (ع) میباشد.
در روایات فراوانی به رجعت امامان (ع) پس از امام زمان (ع) اشاره شده است که در نقد روایت دوم کتاب چهل حدیث مهدیین، به تعدادی از روایات مربوطه اشاره شد.
🔹 نکته پنجم:
ناظم العقیلی در سخنانش، اطلاق عنوان #امام و #حجت_واجب_الطاعه را بر مهدیین صحیح میداند اما برای صحت گفتار خویش، تا کنون هیچ دلیل و نص معتبری ذکر نکرده است. بنابراین سخن وی، ادعایی گزاف و بدون دلیل میباشد.
📌 اساسا #هیچ_نص_معتبر روایی وجود ندارد که مهدیین را به عنوان امام و حجت واجب الطاعه معرفی کرده باشد.
ـــــــــــــــــــــــــ
🔵 خلاصه این که:
📌 در روایت هفتم کتاب چهل حدیث مهدیینِ ناظم العقیلی 👈 فقط سخن از وجود 11 مهدی از فرزندان امام حسین (ع) پس از قائم به میان آمده است و هیچ دلالتی بر فرزندی مهدیین نسبت به امام زمان (ع) و مقام امامت آنان ندارد.
📌 ناظم العقیلی، قائم در روایت هفتم را بر مهدی اول تطبیق میدهد اما در هیچ نص روایی چنین تطبیقی وجود ندارد.
📌 در روایات بسیاری به رجعت ائمه (ع) پس از امام زمان (ع) اشاره شده و بر اساس احادیث دیگر 👈 همه امامان قائم به امر الهی هستند، بنابراین مراد از عبارت (والقوام من بعده) رجعت امامان (ع) میباشد.
📌 اساسا هیچ نص معتبر روایی وجود ندارد که مهدیین را به عنوان #قائم و #امام و #حجت_واجب_الطاعه معرفی کرده باشد.
🔴 نکته:
همانطور که سابقا عرض کردیم کتاب (40 حدیث مهدیین) ناظم العقیلی مورد تایید احمد اسماعیل همبوشی بوده لذا جهالتها و غرض ورزیهای موجود در این کتاب، دروغین بودن احمد اسماعیل را آشکار کرده و بطلان فرقه او را ثابت مینماید.