اندر حکایت چند شاخه شدن فرقه یمانی! | یمانی پدیا | دانشنامه مجازی مدعیان مهدویت
تاریخچه و زندگانی احمد بصری

اندر حکایت چند شاخه شدن فرقه یمانی!

انشعابات

 

فرقه‌ی یمانی بعد از سال 2006 به چهار فرقه ضد هم‌دیگر تبدیل شده و هرکدام از آن‌ها دیگری را کافر می‌خوانند. مکتب نجف، رایات السود، گروه احلاس و جیش الغضب چهار شاخه‌ای هستند که از دل فرقه‌ی یمانی دروغین بیرون آمده‌اند که هرکدام از انصار احمد بصری جزء یکی از این فرقه‌ها می‌باشند.

 

بعضی اتباع احمد البصری پس از این‌که اشکالات بنیادی و اساسی به اعتقادشان نسبت به احمدالحسن را دیده‌اند و جوابی درخور این اشکالات از جانب وی ندیدند، بازهم بر جهل خودشان با تعصب پافشاری کرده و از موضوع غیبت وی استفاده کردند و دچار یک تفکیک اعتقادی شده‌اند. این فرقه که در حال حاضر به چهار شاخه‌ی، مکتب نجف، رایات السود، احلاس و جیش الغضب تبدیل شده‌اند، هرشاخه از آن‌ها مخالف خود را کافر و گمراه می‌خوانند و نیز هر کدام از این شاخه‌ها ردیه‌های اساسی نسبت به یکدیگر دارند، که خود می‌تواند اساس این فرقه و جریان یمانی دروغین را زیر سؤال ببرد.

احمد بن‌ اسماعیل البصری در سال 2004 دعوت خود را علنی کرد و مدعی یمانی موعود شد. و پس از آن ادعاهای زیادی برای خود جعل کرد. از جمله‌ی این ادعاها می‌توان به مدعی امام سیزدهم بودن، فرزند امام عصر (عجّل‌‌الله‌فرجه‌الشّریف) و… که بالغ بر 50 ادعا می‌شود، اشاره کرد. فرقه‌ی او در این مورد کتاب‌هایی را با موضوعات مختلف نوشت و با تمام توان خود تبلیغ کرده و توانست مریدانی برای خود جذب کند. اما رفته رفته شاهد نقدهایی و اشکالات اساسی بر تفکر این مدعی دروغین بودیم و در مقابل هیچ جوابی برای این نقدها و اشکالات اساسی و بنیادی نداده و یا اگر جوابی می‌دادند، مغالطه‌ای بیش نبود. پیروان و اتباع این فرقه که روزانه شاهد ده‌ها نقد جدید به بنیان‌گذار و تفکرات او بودند متأسفانه با تعصب بر جهل خود پافشاری می‌کردند و از رأی خود بر نمی‌گرشتند و سعی در ساختن شعبه‌ها و شاخه‌های مختلف از این جریان بودند! اما همه‌ی ما می‌دانیم؛ تئوری شیطان در فرقه‌سازی وقتی کامل می‌شود که برای هر قشری از مردم با هر سلیقه‌ای بتواند، موضوعی مناسب شخص بسازد.
چیزی‌که در فرقه یمانی شاهد هستیم، به همین منوال است و این تفکر دروغین در حال حاضر به دلایل مختلفی به 4 گروه متضاد تبدیل شده‌اند؛ و هرکدام دارای اختلاف‌هایی با دیگر گروه‌ها هستند و مریدان وی تحت این چهارشاخه بر اعتقاد خود پافشاری می‌کنند. البته این نکته باید گفته شود، بعضی افراد نیز بعد از شناخت حقیقت این فرقه ضاله، توبه کرده و از عقاید انحرافی خود برگشته‌اند.
فرقه‌ها و شاخه‌ها فرقه یمانی به شرح زیر است؛
1. مکتب نجف: این فرقه که توسط افرادی مثل حسن حمامی و ناظم العقیلی و دیگران اداره می‌شود، معتقدند که احمد بصری پس از سال 2006 به غیبت رفته و در سال 2012 با آغاز صفحه‌ی فیس بوکی خود ظهور کرده است. این گروه دیگر انشعابات، مثل رایات السود را گوساله سامری خوانده و کافر مرتد می‌دانند! پس از سال 2012 شاهد هستیم که این فرقه با آوردن کتاب‌هایی منسوب به احمد البصری مثل «یسئلونک عن الروح» و صوت‌هایی از وی، مدعی حقانیت و تأیید شاخه‌ی خود و دلیلی بر گمراهی دیگر گروه‌ها شده‌اند.
2. رایات السود: این شاخه که توسط عبدالله هاشم مستند ساز معروف اداره می‌شود در حال حاضر با جمع کردن بعضی از مریدان جوان احمد بصری در گروه خود، مخالف سرسخت مکتب نجف است و همگی آن‌ها را کافر می‌داند. عبدالله هاشم ادعا دارد، مهدی دوم از 12 مهدی است. وی که تا چند سال گذشته تنها یک مروج افکار یمانی بود و کارهای گرافیکی احمد البصری را به عهده داشت، در حال حاضر، خود را مهدی دوم می‌داند و خود را فرزند مهدی اول (احمد البصری) و وصی و جانشین وی می‌داند. وی معتقد است که در سال2008 پس از قیام اتباع احمد البصری در ناصریه و بصره، احمد الحسن به غیبت رفته و تا الان ظهور نکرده است. وی در مورد کتب جدید احمدالحسن و صوت‌هایی که منسوب به وی است ادعا دارد، همه‌ی آن‌ها به دروغ به وی نسبت داده شده و برای احمدالحسن نیست و صوت‌های جدید صوت حسن حمامی است.
3. گروه احلاس: هیچ‌کدام از مکتب نجف و رایات السود را قبول ندارند و ادعا دارند هر دو دروغ هستند. این گروه توسط فردی ایرانی به نام مهدی رحیمی که مقیم آلمان است، اداره می‌شود عمده کار وی در مسنجر و در بین ایرانیان این فرقه است.
4. جیش الغضب: این گروه که تعداد محدودی هستند و بیشتر در عراق سکونت دارند. تفکرات این گروه بیشتر به شاخه‌ی احلاس نزدیک است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب

دفتر رصد موسسه بروج.

 

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    لطفا درباره دیگر انشعابات کوچیکشون هم بنویسید
    احمدتلگرامی و…

  2. عزیز جان امروزه جوانها حوصله خواندن مطالب رو ندارن خواهشاً وقت بزارید حتی هزینه کنید از مطالب خوبتون کلیپ درست کنید مثلاً همین صفحه رو طی یک کلیپ با عکسهای این افراد و دیگر مستندات بسازید و علاوه بر این سایت در شبکه های مجازی هم به اشتراک بگذارید
    ممنون از زحمات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *