بدعت احمد بصری در اذان | یمانی پدیا | دانشنامه مجازی مدعیان مهدویت
مقالات

بدعت احمد بصری در اذان

بدعت احمد بصری در احکام

پیروان احمد بصری و تحریف در اذان

 

این فرقه به فراخور تبعیتشان از بدعت ها ، افزون بر ایجاد بدعت در عقاید، احکام الهی راهم دگرگون کرده اند و برای خوداحکام جدیدی اختیار کرده اند. از جمله این بدعتها در اذان افزوده اند:

 اشهد ان المهدی و اولاده المهدیین حجج الله.

عبارت فوق در هیچ روایتی  اگر چه سندا هم ضعیف باشد  ذکر نشده است پس خواندن این عبارت در اذان توسط پیروان احمد بصری از دو حالت خارج نیست:

یا اینها ادعا می کنند این عبارت جزئی از اذان است یا اینکه جرئی از اذان نیست ! اگر ادعا می کنند جزء اذان است  قطعا بدعتگزار هستند. چراکه اذان یک  مساله توقیفی می باشد  بدین معنی که الفاظش تنها توسط شرع تعیین می شود و اجتهادی نیست،مثل رکعات نماز .برای مثال ده رکعت نماز ثواب بیشتری دارد تا دو رکعت اما خداوند حکم فرموده نماز صبح دو رکعت باشد و نمی توان گفت چون ده رکعت خیلی بهتر است  پس چرا دو رکعت بخوانیم !؟ جواب این است که چون رکعات نماز توقیفی ست تنها با دستور شارع تجویز می شود. و اگر کسی ده رکعت نماز بعنوان نماز صبح بخواند، نمازش محکوم به بطلان خواهد بود .اذان هم همچنین است یک ذکر توقیفی است هرگونه افزودن لفظی بعنوان ذکر اذان بدعت می باشد.لذا اگر ادعا می کنند این چیزی که ساخته اند جزئی از اذان است  این همان بدعت است .

اما اگر می گویند : ما نیز همانند اشهد ان علیا ولی الله که جزء اذان نیست ولی بعنوان شعار لابلای اذان گفته می شود، شهادت بر مهدیین را می گوییم در پاسخ باید گفت شهادت بر آنچه که اصل وجودش باطل است  عین شهادت دادن به عقیده ی ظنی و عین حرام شرعی و تخلف از قرآن می باشد .

وقتی ثابت  شده است که روایات مهدیین دوازده گانه از اولاد مهدی، تنها و تنها یکی دو روایت ضعیف السند و مضطرب المتن دارد، چطور می توان این عقیده را پذیرفت که مطابق با آن  ذکری در اذان داشته باشد !؟

این مصداق بارز اکتفای به ظن در مسئله ی ضروری است و تخلف از نص صریح قرآن کریم که اجتنبوا کثیرا من الظن. و ان الظن لا یغنی من الحق شیئا می باشد پس هر دو حالتش. چه جزو اذان بدانند. چه ندانند بدعت و حرام شرعی و خروج از حدود الهی هست.

ذکر این نکته  بسیار مهم است  که  اگر شیعیان در اذان  شهادت به ولایت  علی علیه السلام  می دهند  مطابق با دستور معصومین  می باشد که فرموده اند هر کس شهادت به رسالت پیامبر (ص) داد  به ولایت علی (ع)  نیز  شهادت دهد :

 

قال رسول الله صلى الله عليه وآله  : من قال لا إله إلا الله فتحت له أبواب السماء ومن تلاها بمحمد رسول الله صلى الله عليه وآله تهلل وجه الحق سبحانه وتعالى فاستبشر بذلك ومن تلاها بعلى ولي الله غفر الله له ذنوبه ولو كانت بعدد المطر ، ( عنه ( رض ) )

الفضائل – شاذان بن جبرئيل القمي ( ابن شاذان ) – ص 93

اما همانگونه که دربالا گفته شد در خصوص عبارت  «اشهد ان المهدی و اولاده المهدیین حجج الله» هیچ روایتی وجود ندارد!

کانون برهان 313

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *