امامت مهدیین | یمانی پدیا | دانشنامه مجازی مدعیان مهدویت
قانون شناخت حجت های الهی

امامت مهدیین

بررسی ادعای امامت مهدیین

 

ناظم العقیلی (از رهبران فرقه یمانی) در مقدّمه کتابش این چنین می‌گوید:
1️⃣- ﺑﻴﺎﻥ ﻭ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ از آن ﺟﻬﺖ ﻋﻈﻤﺖ ﻭﻳﮋﻩﺍﯼ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺁﺧﺮﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﻭ ﭘﲑﻭﺍﻥ ﺁﻧﺎﻥ 👈 ﺑﻪ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﯼ حجة بن الحسن (عج) ویا محصور ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﺍﻣﺎﻡ (ع) کمر بسته‌اند . . . (ص٨).

2️⃣- ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﺍﻩ ﻭﺭﻉ ﻭ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﮔﲑﻧﺪ ﻭ #ﺍﻣﺎﻣﺖ_ﻣﻬﺪیین ﺭﺍ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﻧﮑﻨﻨﺪ . . . (ص٨). ﺍﻳﻦ ﻓﻘﻬﺎ ﻭ پیرﻭﺍﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﻓﺮﻗﻪ ﻭﺍﻗﻔﻴﻪ 😳 ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺍﻟﺰّﻣﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ 👈 ﺁﻥ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﺍﻣﺎﻣﺖ #ﻋﺘﺮﺕ_ﻭﻟﯽ_عصر (ع) و اوصیای ایشان . . . (ص٩).

3️⃣- ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ، ﻫﻴﭻ ﺩﻟﻴﻞ ﺷﺮﻋﯽ ﺑﺮﺍﯼ محصوﺭ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﺍﻣﺎﻡ نمی‌یاﺑﻴﻢ . . . (ص٩). ﺍﻣﺎمت ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﺍﻣﺎﻡ محصور ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺻﺎﺣﺐ الزّمان ﺭﺍ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ . . . (ص١٠).
ﭘﺲ ﺗﺮﻭﻳﺞ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ پیروﺍﻥ ﺍﻫﻞ بیت (ع) ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﺍﻣﺎﻡ صحیح نیست . . . (ص١٧) ]

🤔 او در عبارات فوق، ادّعاهایی را مطرح می‌کند که به طور خلاصه آنها را در زیر بیان می‌کنیم:

1️⃣ امامت در ١٢ امام محصور نیست.

2️⃣ مهدیین بعد از امام زمان (عج) مقام امامت دارند.

3️⃣ مهدیین همان عترت و فرزندان امام زمان (عج) هستند.

آنچه که خیلی عجیب به نظر می‌رسد این است که اتباع احمد بر اساس حدیث وصیت کتاب الغیبة شیخ طوسی ادعا می‌کنند (سلسله ‏امامت بعد از 12 امام همچنان ادامه داشته و به مهدیین می‌رسد) ، اما صریح سخنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در حدیث وصیت کتاب الغیبة، خلاف این ادعا را ثابت نموده وامامت را از مهدیین جدا می‌نماید.

به عبارات زیر از حدیث وصیت دقت کنید:‏
(سَيَكُونُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ مِنْ بَعْدِهِمْ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً . . . فَذَلِكَ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً ثُمَّ يَكُونُ مِنْ بَعْدِهِ اثْنَا ‏عَشَرَ مَهْدِيّاً . . .)‏
آری رسول خدا صلی الله علیه و آله به صراحت تمام، امامت را از مهدیین جدا می‌نمایند اما یمانی ها بر خلاف گفته رسول خدا صلی الله علیه و آله عمل نموده و از حدیث وصیت، امامت را برای مهدیین ادعا می نماید.
اساسی‌ترین حدیث مورد استناد برای امامت مهدیین از سوی یمانیون، همین حدیث وصیت می‌باشد که ‏پر واضح است این حدیث هیچ دلالتی بر مدعایشان نداشته بلکه نافی ادعای آنان نیز می‌باشد.‏
البته ناگفته نماند که ادله‌ی دیگری هم برای امامت مهدیین اقامه می‌کنند که در آینده آنها را مورد بررسی قرار داده و غرض‌ورزی و عوام‌ فریبی مبلغین این فرقه را بیان می‌نماییم، ان شاء الله.

خلافت و وصایت به چه کسی تسلیم می‌شود؟

فراز دیگری از حدیث موسوم به وصیت که باید دقیقاً مورد تامّل قرار گیرد عبارت زیر است:‌‏
(فإذا حضرته الوفاة فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ أَوَّلِ الْمُقَرَّبِينَ)‏
پس زمانیکه موقع وفات او ‌شود، پس باید تسلیم کند خلافت [یا وصیت] را به فرزندش که اول ‏مقربین است.‏

اتباع احمد بر اساس این فراز از حدیث وصیت می‌گویند:
(اوّل المقرّبین و نزدیکترین فرد به امام زمان علیه السلام فرزند ایشان می‌باشد)

اما سوالی که ذهن را درگیر می‌کند این است:
آیا با وجود بعضی امامان و رجعت واقعی ایشان در دوران امام زمان علیه السلام ، می‌توان فرض نمود که شخص دیگری ـ مثلا فرزند امام ـ اول المقرّبین باشد؟
یعنی می‌شود در زمانی که امام حسین علیه السلام رجعت نموده و تشریف دارند، شخص دیگری اول المقرّبین به امام زمان علیه السلام باشد؟
مضافاً این که در صورت انتقال امامت به فرزند امام زمان علیه السلام تعداد ائمه 13 نفر می‌شود که این مطلب با تصریح پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیث وصیت مبنی بر وجود 12 امام، تعارض دارد.
و اما پاسخ این سوال:
دلیل اول :
گاهاً بعضی اشکالات و سوالات با رجوع به نسخ خطی، مرتفع شده وپاسخ داده می‌شود.
در بعضی از نسخ خطی کتاب الغیبة شیخ طوسی به جای عبارت (ابنه)، کلمه (ابیه) قرار دارد یعنی عبارت ‏اینگونه می‌شود:‏
(فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْیهِ أَوَّلِ الْمُقَرَّبِينَ)‏
پس باید تسلیم کند خلافت [یا وصیت] را به پدرش [یعنی امام ‏حسین علیه السلام ] که اول المقرّبین است.‏
که اسکن و توضیحات مربوط به این استدلال در بخش وصیت بطور کامل توضیح داده شده است.
با وجود این نسخه خطی، پاسخ سوال و تعارض فوق مشخص شده و دیگر جای هیچ ابهام و تعارضی باقی نمی‌ماند.
پس با توجه به این نسخه خطی، امام حسین علیه السلام اول المقرّبین می‌باشند که دیگر جای هیچ اشکالی نسبت به این فراز باقی نمی‌ماند.
خلاصه اینکه با توجه به این نسخه خطی و همچنین تصریح پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در حدیث وصیت به جدایی امامت از مهدیین، ادعای مقام امامت برای مهدیین ادعای گزافی بیش نمی‌باشد.
دلیل دوم:
در روایتی داریم:
ابوبصیر می‌گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: ای پسر رسول خدا، من از پدرت شنیدم که بعد از قائم، ١٢ مهدی هست. حضرتش فرمودند:
ایشان ـ یعنی امام باقر علیه السلام ـ گفتند ١٢ مهدی و نگفتند ١٢ امام، وآنها گروهی از شیعیان ما هستند که مردم را به موالات و معرفت حق ما دعوت می‌کنند.
📚کمال الدین، ج٢ص٣۵٨.

در این روایت هم به صراحت تمام ذکر شده است که مهدیین، امام نبوده بلکه گروهی از شیعیان هستند که دعوت کننده مردم به موالات ومعرفت ائمه می‌باشند.
در این حدیث هم به صراحت وجود هرگونه مقام امامت برای مهدیین نفی شده است.
🛎️🛎️ اتباع احمد اسماعیل بصری بدلیل عدم مطالعه کتب امام و پیشوایشان، عمدتاً با ادعای امامتِ احمد آشنا نبوده و بعد از خطاب قرار دادن آن به افراد ٢۴ امامی، در جواب می‌گویند که ایشان امام سیزدهم نیست بلکه وصی سیزدهم بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می باشد و یا آن را توجیه می نمایند که این ادعا، ادعایِ خود ایشان نبوده بلکه به او نسبت می دهند.

‼️در جواب می گوییم:
اولاً در منابع و کتب احمد و لیدرهای مکتب احمد بصری ، همه ذکر از:
١- قائم احمد… آن سیزدهمین از بیست و چهار امام است.
٢- امام واجب الاطاعه.
٣- یمانیِ واجب الاطاعه.
۴- هر کس از ایشان تبعیت نکند اهل آتش و جهنم است.
۵- احمد جزء ائمه است.
۶- هر کس به دعوت ایشان نپیوندد از ولایت حضرت علی علیه السلام خارج و اهل آتش و جهنم می شود.
٧- مخالفان احمداسماعیل در زمره ناصبی ها قرار می گیرد.
٨- عدم حصر امامت در ائمه دوازده گانه
می نماید که همه بیانگر ادعای امامت احمد می باشد.

امام زمان علیه السلام، هم معصوم هست اطاعت از ایشان هم واجب است و..
یعنی چه؟ یعنی احمد، آمده و خودش را همتراز با امام زمان علیه السلام که از اهل بیت هستند دانسته…پس فرقی بین خودش و امام زمان ندانسته.

حالا در مقابل، به این ادعاهای احمد و امثال احمد، اهل بیت علیهم السلام فرمودند هرکس قائل به بیش از ۱۲ امام باشد از دین خارج شده است.
امام صادق علیه السلام پیرامون کسانی که به امامان کمتر یا بیشتری معتقد باشند فرموده‌اند:

الْأَئِمَّةُ بَعْدَ نَبِيِّنَا صلی الله علیه و آله اثْنَا عَشَرَ نُجَبَاءُ مُفَهَّمُونَ منْ نَقَصَ مِنْهُمْ وَاحِداً أَوْ زَادَ فِيهِمْ وَاحِداً خرَجَ‏ مِنْ‏ دِينِ‏ اللَّهِ‏ وَ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَلَايَتِنَا عَلَى شَيْ‏ء.

ترجمه: ائمه بعد از پیامبر ما، دوازده نفر بوده که همگی نجیب و مفهَّم هستند. 👈 کسی که یک نفر از آنان را کم کند یا یک نفر به آنان اضافه نماید 👈 از دین خدا خارج و از ولایت ما بهره‌ای ندارد.

در حدیث دیگری حضرتش فرمودند:

… وَ قَائِلٍ‏ يَمْرُقُ‏ بِقَوْلِهِ إِنَّهُ يَتَعَدَّى إِلَى ثَالِثَ عَشَرَ فَصَاعِدا …

ترجمه: و گوینده‌ای با این گفتارش که امر [امامت] به سیزدهمین و بیشتر تجاوز می‌کند، از دین خارج می‌شود.

با توجه به اینکه احمد اسماعیل بصری، مدعی مقام امامت و وصایت می باشد در مقاله ای جداگانه تک تک ادعاهای او را بصورت مکتوب و مستندِ به منابع و کتب خود، احصاء نموده و مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *