چکیده
در این مطلب می خوانیم : که خطبه ی غدیر عمومی ترین خطبه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم بوده است و قرآن با اشاره به اکمال دین در روز غدیر ،اهمیت این روز وکلام وحی پیامبر صلیالله علیه وآله وسلم را به ما می فهماند. در واقع از تفسیر آیه ی ۳ سوره ی مائده برداشت می شود دین کامل و اسلامی که خدا به آن راضی است در گرو قبول داشتن ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ویازده فرزند پاکش است که آخرین آنها به طور مفصّل در این خطبه معرفی شده است.
در خطبه غدیر پیامبر صلیالله علیه وآله وسلم، امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان جانشین بلافصل خود معرفی کردند وبه امامان بعد از امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره فرمودند.ایشان از ویژگی هایی مثل علم الهی و مفسر قرآن بودن و… برای امام نام بردند که با اندکی تأمل در متن این مقاله به این موضوع پی میبریم که تناقضات کثیری بین حرف ها و ادعای احمد اسماعیل بصری با کلام پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم وجود دارد در نتیجه احمداسماعیل بصری نه تنها حجت الهی نیست، بلکه مصداق ملعون ومغضوب در کلام رسول الله صلیالله علیه وآله می باشد.
مقدمه
یکی از عقاید مسلم شیعه، رخداد واقعهای به نام غدیرخم است که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در آخرین سفر حج خودشان و در زمانیکه بیشترین تعداد مسلمان، در آنجا حاضر و ناظر بودند، امیرالمؤمنین علی علیهالسلام را به جانشینی خود منصوب کردند و خطبهای قراء برای مسلمانان حاضر و شاهد درآن روز بیان کردند، و طبق آیه شریفه «الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً؛ امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.»1 دین خداوند در روز غدیر کامل شد و خداوند به دین اسلام راضی گشت.
نکته مهم اینجاست که طرفداران احمداسماعیل بصری، اصلی ترین دلیلشان بر اثبات ادعای امامت و وصایت احمداسماعیل بصری روایتی موسوم به وصیت با سند ضعیف است که در شب شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است یعنی هفتاد روز بعد از غدیر(برای اطلاعات بیشتر به قسمت حدیث وصیت در سایت مراجعه فرمایید) در نتیجه با استناد بر آن وصیت به اولین تناقض احمداسماعیل بصری با دین خدا مبنی بر اینکه پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم همین یک وصیت را داشته برخورد کردیم، پس درخطابه غدیر که به عنوان سفارش یا همان وصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم که دستور آن از طرف خدا آمده بررسی هایی انجام دادیم تا ببینیم آیا در این خطابه ی گرانسنگ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به احمداسماعیل بصری اشاره ای شده یا خیر؟ بله هیچ اشاره ای که نشده بود بماند بلکه، تناقضات کثیری بین حرف ها و ادعاهای احمداسماعیل بصری و کلام پیامبر صلیالله علیه وآله وسلم در روز غدیر یافتیم که در چند عنوان و به همراه توضیحات لازم برای شما عزیزان قرار میدهیم.
- فرمان الهی برای امری مهم و عدم کوتاهی پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم
- خاتم النٌبیین بودن پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
- اکمال دین
- علم امام معصوم در بیان پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)
- ادعای دوازده مهدی بعد امام زمان عجل الله تعالی فرجه
- توهین احمدبصری به امیرالمؤمنین علی علیه السلام
- امامتِ امامان، بعد امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
- تغییر احکام الهی توسط احمداسماعیل بصری
فرمان الهی برای امری مهم وعدم کوتاهی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
در ابتدای بخش دوم خطابهی غدیر میخوانیم:
وَأُؤَدّی ما أَوْحی بِهِ إلَی، حَذَرا مِنْ أَنْ لا أَفْعَلَ فَتَحِلَّ بیمِنْهُ قارِعَةٌ لا یدْفَعُها عَنّی أَحَدٌ وَإنْ عَظُمَتْ حیلَتُهُ وَصَفَتْ خُلَّتُهُ ؛ لا إلهَ إلاّ هُوَ. لاِءنَّهُ قَدْ أعْلَمَنی أَنّی إنْ لَمْ أُبَلِّغْ ما أَنْزَلَ إلَی فی حَقِّ عَلِی فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَهُ، وَقَدْ ضَمِنَ لی تَبارَکَ وَتَعالی الْعِصْمَةَ مِنَ النّاسِ وَهُوَ اللّه الْکافِی الْکَریمُ.
فَأَوْحی إلَی: «بِسْمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحیمِ، یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إلَیکَ مِنْ رَبِّکَ فی عَلِی، یعْنی فِی الْخِلافَةِ لِعَلِی بْنِ أَبیطالِبٍ وَإنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللّه یعْصِمُکَ مِنَ النّاس»
مَعاشِرَ النّاسِ، ما قَصَّرْتُ فی تَبْلیغِ ما أَنْزَلَ اللّه تَعالی إلَی، وَأَنَا أُبَینُ لَکُمْ سَبَبَ هذِهِ الاْآیةِ
و آنچه به من وحی نموده ادا مینمایم از ترس آنکه مبادا اگر انجام ندهم عذابی از او بر من فرود آید که هیچکس نتواند آن را دفع کند، هر چند که حیله عظیمی بکار بندد و دوستی او خالص باشد ـ نیست خدایی جز او ـ زیرا خداوند به من اعلام فرموده که اگر آنچه در حق علی بر من نازل نموده ابلاغ نکنم رسالت او را نرساندهام، و برای من حفظ از شر مردم را ضمانت نموده و خدا کفایت کننده و کریم است.
خداوند به من چنین وحی کرده است: «بِسْمِ اللّه الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ، یا اَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ…»، «ای پیامبر ابلاغی کن آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده ـ درباره علی، یعنی خلافت علی بن ابیطالب ـ و اگر انجام ندهی رسالت او را نرساندهای، و خداوند تو را از مردم حفظ میکند»
ای مردم، من در رساندن آنچه خداوند بر من نازل کرده کوتاهی نکردهام، و من سبب نزول این آیه را برای شما بیان میکنم.
این ابتدای بحث رسول خدا در خطبه غدیر بعد از حمد و ثنای الهیست
- رسول خدا میخواهند به دستور خدای متعال که برایشان وحی شده و مایه ی سعادت بشر است عمل کنند و چراکه اگر بدان عمل نکنند عذابی دردناک نازل میشود.
خب اگر امر تبلیغ احمداسماعیل بصری امر خیلی مهمی بود، طوری که پیروان احمد میگویند و تبلیغ میکنند، که هر کس قبول نکند، جهنمی است، چرا رسول الله در خطبه غدیر هیچ اشاره ای نفرمودند؟ و اما اگر امرمهمی نیست پس چرا شما اتباع احمد، اینهمه تبلیغات میکنید و بدترین الفاظ را به منکر او می دهید؟آیا شما کاسه داغ تر از آش شدید؟به دین اسلام از رسول خدا دلسوز تر هستید؟
(ناگفته نماند در ادامه دلایلی می آوریم که کاملا مخالفت پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) را با احمدالحسن نشان می دهد.)
- رسول خدا میفرمایند: من کوتاهی در ابلاغ وحی الهی نداشتم.
یک سوال :آیا امامت احمد الهیست یاغیر الهی؟ اگر الهی باشد چرا رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم نفرموده و در وحی نبوده است؟ ( میخواهید بگویید رسول خدا کوتاهی انجام دادند) اگر امامت احمداسماعیل بصری الهی نباشد که دیگرحرفی برای گفتن نمیماند.
مَعاشِرَ النّاسِ، قَدْ اسْتَشْهَدْتُ اللّه وَبَلَّغْتُکُمْ رِسالَتی وَما عَلَی الرَّسُولِ إلاَّ الْبَلاغُ الْمُبینُ
مردم، من خدا را شاهد گرفتم و رسالتم را به شما ابلاغ نمودم، و بر عهده رسول جز ابلاغ روشن چیزی نیست
بر اساس کلام بالا وظیفه پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم که درآیه قرآن هم به آن اشاره شده ابلاغ آشکار است. رسول خدا صلیالله علیه وآله وسلم هم مردم راشاهد گرفتند که این ابلاغ را به بهترین وجه عمل کردند.
حال سوال ایجاد میشود که رسول خدا صلیالله علیه وآله چرا هیچ سخنی در مورد احمد نگفتند؟یا بهتر بگوییم امامت احمد را رد کردند (امامت را به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خاتمه دادند که در ادامه مقاله بدان اشاره میکنیم.) میخواهید بگویید رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم وظیفه شأن را درست انجام ندادند؟
خاتم النبیین بودن پیامبر
پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در جای جای خطبه گران سنگ غدیر به اتمام پیامبران اشاره میکنند و خود را آخرین رسولان معرفی مینمایند. که به عنوان نمونه به چند جا اشاره میکنیم.
- إِنَّ جَبْرئیلَ هَبَطَ إِلَی مِراراً ثَلاثاً یَأْمُرُنی عَنِ السَّلامِ رَبّی – وَ هُوالسَّلامُ – أَنْ أَقُومَ فی هذَا الْمَشْهَدِ فَأُعْلِمَ کُلَّ أَبْیَضَ وَأَسْوَدَ: أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی (عَلی أُمَّتی) وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدی، الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی👈 إلاَّ أَنَّهُ لانَبِی بَعْدی 👉وهُوَ وَلِیُّکُمْ بَعْدَالله وَ رَسُولِهِ .همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد از سوی سلام، پروردگارم – که تنها او سلام است – فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر، وصی و جانشین من در میان امّت و امام پس از من بوده. جایگاه او نسبت به من به مانند هارون نسبت به موسی است، لیکن 👈پیامبری پس از من نخواهد بود👉 او (علی)، صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است.
- مَعاشِرَ النّاسِ، بیـ وَاللّه ـ بَشَّرَ الأَوَّلُونَ مِنَ النَّبِیینَ وَالْمُرْسَلینَ، وَأَنَا ـ وَاللّه ـ خاتَمُ الاْءَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ، وَالْحُجَّةُ عَلی جَمیعِ الْمَخْلُوقینَ مِنْ أَهْلِ السَّماواتِ وَالأَرَضینَ. فَمَنْ شَکَّ فی ذلِکَ فَقَدْ کَفَرَ کُفْرَ الْجاهِلِیةِ الاُولی، وَمَنْ شَکَّ فی شَیءٍ مِنْ قَوْلی هذا فَقَدْ شَکَّ فی کُلِّ ما أُنْزِلَ اءلَی، وَمَنْ شَکَّ فی واحِدٍ مِنَ الأَئِمَّةِ فَقَدْ شَکَّ فِی الْکُلِّ مِنْهُمْ، وَالشّاکُ فینا فِی النّارِ. ای مردم، به خدا قسم پیامبران و رسولان پیشین به من بشارت دادهاند، و من به خدا قسم خاتم پیامبران و مرسلین و حجت بر همه مخلوقین از اهل آسمانها و زمینها هستم. هر کس در این مطالب شک کند مانند کفر جاهلیت اول کافر شده است. و هر کس در چیزی از این گفتار من شک کند در همه آنچه بر من نازل شده شک کرده است، و هر کس در یکی از امامان شک کند در همه آنان شک کرده است، و شک کننده درباره ما در آتش است.
این در حالیست که احمد برای خود مقام نبوت قائل است. در کتاب نبوت خاتم، نبوت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله ص پنجاه و یک می گوید ائمه و مهدیین دارای مقام نبوت اند.
و طبق گفتار رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم که فرمودند هر کس حتی یک جمله ی رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم را رد کند کافر است. در نتیجه احمداسماعیل بصری کافر است.
اکمال دین
پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در خطبه غدیر اشاره میکنند که در پرتوی امامت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) دین خدا کامل شد. به دونمونه از آن اشاره میکنیم:
- اللّهُمَّ إنَّکَ أَنْزَلْتَ الآیة فی عَلِی وَلِیکَ عِنْدَ تَبْیانِی ذلِکَ وَنَصْبِکَ إیاهُ لِهذَا الْیوْمِ: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَرَضیتُ لَکُمُ الإسْلامَ دینا»، وَ قُلْتَ: «إنَّ الدّینَ عِنْدَ اللّه اْلإسْلامُ»، وَ قُلْتَ: «وَ مَنْ یبْتَغِ غَیرَ الإسْلامَ دینا فَلَنْ یقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الآخِرَةَ مِنَ الْخاسِرینَ». اللّهُمَّ إنّی أُشْهِدُکَ أَنّی قَدْ بَلَّغْتُ.پروردگارا، تو هنگام روشن شدن این مطلب و منصوب نمودن علی در این روز، این آیه را درباره او نازل کردی: «اَلْیوْمَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ اَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لکُمُ الإسْلامَ دینا»: «امروز دین شما را برایتان کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم وبه اسلام به عنوان دین شما راضی شدم»، و فرمودی: «اِنَّ الدّینَ عِنْدَ اللّه الإِسْلامُ»: «دین نزد خداوند اسلام است»، و فرمودی: «وَ مَنَ یَبْتَغِ غَیرَ الْإسْلامِ دینا فَلَنْ یَقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ» : «هر کس دینی غیر از اسلام انتخاب کند هرگز از او قبول نخواهد شد و او در آخرت از زیانکاران خواهد بود». پروردگارا، تو را شاهد میگیرم که من ابلاغ نمودم.
- مَعاشِرَ النّاسِ، إنَّما أَکْمَلَ اللّه عَزَّ وَجَلَّ دینَکُمْ بِإمامَتِهِ. فَمَنْ لَمْ یأْتَمَّ بِهِ وَبِمَنْ یَقُومُ مَقامَهُ مِنْ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ إلی یوْمِ الْقِیامَةِ وَالْعَرْضِ عَلَی اللّه عَزَّ وَجَلَّ فَأُولئِکَ الَّذینَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا والاْآخِرَةِ وَفِی النّارِ هُمْ خالِدُونَ، «لا یخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَلا هُمْ ینْظَرُونَ»ای مردم، خداوند دین شما را با امامت او کامل نمود، پس هر کس اقتدا نکند به او و به کسانی که جانشین او از فرزندان من و از نسل او هستند تا روز قیامت و روز رفتن به پیشگاه خداوند عزوجل، چنین کسانی اعمالشان در دنیا و آخرت از بین رفته و در آتش دائمی خواهند بود. عذاب از آنان تخفیف نمییابد و به آنها مهلت داده نمیشود.
اما احمد اسماعیل در کتاب وصیت مقدس نوشتار بازدارنده از گمراهی صفحه چهل و شش میگوید “دوباره تاکید میکنم و میگویم: سخن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در روز رزیه (مصیبت) همانطور که ابن عباس این روز را به این نام نامیده است: نوشتاری بیاورید تا برایتان نوشته ای بنویسم که بعد از آن هرگز گمراه نشوید به این معناست که آنچه از رسالتی که رسول الله آورده است مطالب قرآن و آنچه در مورد علی علیه السلام بارها وصیت نموده است حتی آنچه در مورد حسن علیه السلام و حسین علیه السلام است که با حدیث کسا و غیر آن شخصیت شان را مشخص نموده است تا روز قیامت امت را از گمراهی باز نمی دارد بلکه شناسایی دقیق ثقلین مردم را از گمراهی باز میدارد که به رسول الله وحی شده است که خدا دستور داد آن را در و وصیت مبارک هنگام مرگ و پایان زندگی و رسالت مبارکه مبارکش به مردم برسانند”.
همه میدانند که فاصله غدیر تا شهادت پیامبرصلی الله علیه وآله هفتاد روز است. و اگر بخواهیم ادعای احمداسماعیل بصری در بحث حدیث وصیت شب وفات را قبول کنیم، مجبوریم کلام رسول خدا در روز عید غدیر را رد کنیم که مسلّماً چنین کاری را انجام نخواهیم داد.
وحتی اگر حدیث وصیت را طبق برداشت فرقه یمانی هم قبول کنیم بازهم نمیتوانیم احمداسماعیل بصری را مصداق احمد حدیث وصیت بگیریم چون خلاف کلام رسول خدا صلی الله علیه وآله سخن گفته است که در این مقاله میآوریم.
-آیا میشود دو حجت خداوند کلامی در تضاد هم بگویند؟
علم امام معصوم در بیان پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)
پیامبرصلی الله علیه وآله در غدیرخم در شأن امیرالمؤمنین علی علیه السلام میفرمایند:
مَعاشِرَ النّاسِ، فَضِّلُوهُ. ما مِنْ عِلْمٍ إلاّ وَقَدْ أَحْصاهُ اللّه فِی، وَکُلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ أَحْصَیتُهُ فی إمامِ الْمُتَّقینَ، وَما مِنْ عِلْمٍ إلاّ وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیا، وَهُوَ الإمامُ الْمُبینُ الَّذی ذَکَرَهُ اللّه فی سُورَةِ یس: «وکُلَّ شَیءٍ أَحْصَیناهُ فی إمامٍ مُبینٍ».
ای مردم، علی را فضیلت دهید. هیچ علمی نیست مگر آنکه خداوند آن را در من جمع کرده است و هر علمی را که آموختهام در امام متقین جمع نمودهام، و هیچ علمی نیست مگر آنکه آن را به علی آموختهام. اوست «امام مبین» که خداوند در سوره یس ذکر کرده است: «وَ کُلَّ شَیءٍ اَحْصَیناهُ فی اِمامٍ مُبینٍ»، «و هر چیزی را در امام مبین جمع کردیم».
در این بیان شریف پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در غدیر به روشنی مشخص است که امام معصوم به تمام علوم کاملا مسلط هستند،علم غیب، علم به قرآن، علم به تمام آنچه بشر بدان دست مییابد و… اما جالب است بدانید چندین سال است ما یک علم از احمدالحسن بصری خواستیم و آن هم علم به تمام زبان هاست که امام رضا علیه السلام هم در این باره میفرمایند: 2
فصل الخطاب شناخت امام معصوم از غیر امام همین علم به تمام زبان هاست
اما احمداسماعیل بصری گفته که علاماتی برای شناخت امام معصوم ذکر کرده اند اما به علم تسلط به زبان اقوام را اهل بیت قید نکرده اند.3
آیا این تضاد بین کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و احمد بصری نیست؟ پیامبرصلی الله علیه وآله میفرمایند: امام معصوم بر همه علوم احاطه دارد، احمد میگوید خیر ،حال چگونه باور کنیم که احمداسماعیل بصری حجت خداست؟
در حالیکه چند جمله قبل ازاین کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بیان دیگری دارند که میفرمایند:
وَاعْلَمُوا أَنَّ اللّه قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیا وَإماما فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَی الْمُهاجِرینَ وَالأََنْصارِ وَعَلَی التّابِعینَ لَهُمْ بِإحْسانٍ، وَعَلَی الْبادی وَالْحاضِرِ، وَعَلَی الْعَجَمِی وَالْعَرَبِی، وَالْحُرِّ وَالْمَمْلُوکِ وَالصَّغیرِ وَالْکَبیرِ، وَعَلَی الأََبْیضِ وَالاْءَسْوَدِ، وَ عَلی کُلِّ مُوَحِّدٍ.
بدانید که خداوند او را برای شما صاحباختیار و امامی قرار داده که اطاعتش را واجب نموده است بر مهاجرین و انصار و بر تابعین آنان به نیکی، و بر روستایی و شهری، و بر عجمی و عربی، و بر آزاد و بنده، و بر بزرگ و کوچک، و بر سفید و سیاه. بر هر یکتاپرستی
اگر احمد امامتش در راستای امامت امیرالمؤمنین علیه السلام است پس برهر سفید پوست و سیاه پوست ،عرب و عجم و خلاصه بر هر یکتاپرستی در جهان امام است.
سوال:اگر احمدالحسن به تمام زبانها تسلّط کامل نداشته باشد چگونه میتواند امام همهی یکتاپرستان باشد؟ یعنی مردم باید برای رجوع به او مترجم بگیرند؟ اگر مترجم خیانت کرد چه؟
یک مثال ساده، امروز شیعیان دنیا، از هر نقطه به زیارت مشاهد مشرفه نظیر کربلا، نجف، کاظمین، مشهد و… میآیند در هنگامی که مشرّف میشوند جهت عرض حاجت و گفتگو و مکالمه با امام معصوم مترجم میبرند؟
امام معصوم باید برتمامی علوم مسلّط باشد و خود رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) در اواخر بخش سوم از این خطبه گران سنگ، علم به تفسیر آیات متشابه قرآن را مختص امیرالمؤمنین علیه السلام میشمارند و میفرمایند:
مَعاشِرَ النّاسِ، تَدَبَّرُوا القُرْآنَ وَافْهَمُوا آیاتِهِ، وَانْظُرُوا إلی مُحْکَماتِهِ وَلا تَتَّبِعُوا مُتَشابِهَهُ، فَوَاللّه لَنْ یبَینَ لَکُمْ زَواجِرَهُ وَلَنْ یوضِحَ لَکُمْ تَفْسیرَهُ إلاَّ الَّذی أَنَا آخِذٌ بِیدِهِ وَمُصْعِدُهُ إلَی وَشائِلٌ بِعَضُدِهِ وَرافِعُهُ بِیدی وَمُعْلِمُکُمْ: أَنَّ مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ.
ای مردم، قرآن را تدبّر نمایید و آیات آن را بفهمید و در محکمات آن نظر کنید و به دنبال متشابه آن نروید. به خدا قسم، باطن آن را برای شما بیان نمیکند و تفسیرش را برایتان روشن نمیکند مگر این شخصی که دست او را میگیرم و او را به سوی خود بالا میبرم و بازوی او را میگیرم و با دستم او را بلند میکنم و به شما میفهمانم که: «هر کس من صاحباختیار اویم این علی صاحباختیار اوست»
آقای مهندس احمداسماعیل بصری که یکی از کتاب هایشان به نام متشابهات، دلیلی بر اثبات امامتش شده است ، در حالیکه قسمت قبل که در مورد علم زبان صحبت کردیم، تضاد وتناقض ایشان را با شئون امامت را نشان دادیم، پس ابتدا ایشان باید مورد اول را درست بفرمایند و سپس کتاب متشابهات بنویسند و در آن آیات متشابه قرآن را تفسیر کنند، یک ضرب المثلی هست که میگوید : شما اول برادریتان را ثابت کنید، بعد ادعای ارث کنید.
اما جالب است که در همین کتاب متشابهات احمدبصری تناقضات بسیاری با کلام ائمه معصومین علیهم السلام می توان یافت و حتی با گفتارهای خود احمد در مطالبی از همین کتابش و کتب دیگرش نیز این تناقضات را می بینم. (که به دلیل کثرت و خارج شدن از بحث اینجا نمیآوریم اما در همین مقاله و یا مقالات دیگر سایت،تناقضات احمد به وفور به چشم میخورد)
و در پایان این بخش از احمداسماعیل بصری و اتباعشان، میخواهیم اگر چنانچه احمداسماعیل بصری به تمامی علوم مسلّط هست، بیاید تا ما یک راستی آزمایی انجام بدهیم و ببینیم آیا واقعاً امام هست یا خیر؟ که البته به شما خواننده گرامی قول میدهیم هزار سال دیگر هم نمیآید.
ادعای دوازده مهدی بعد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
معتقدین به احمد الحسن بصری اولین دلیلشان ، همان حدیث وصیت است که ما قبلاً در همین مقاله در مقدمه توضیحاتی دادیم که با غدیر درتضاد هست (برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله حدیث وصیت در همین سایت مراجعه فرمایید)اما اینجا با بخشی از همان حدیث کار داریم که طرفداران جریان یمانی میگویند : منظور از مهدیین اینست که دوازده مهدی بعد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف میآیند که به مهدیین مشهور هستند.
اما روایات زیادی داریم که این مهدیین همان ائمه شیعه هستند و چون الآن بحث در غدیر است ما فقط به آنچه در خطبه غدیر آمده استناد میکنیم که پیامبر در حق امیرالمؤمنین علی علیه السلام اینگونه فرمودند که:
مَعاشِرَ النّاسِ، هُوَ ناصِرُ دینِ اللّه وَالْمُجادِلُ عَنْ رَسُولِ اللّه ، وَهُوَ التَّقِی النَّقِی الْهادِی الْمَهْدِی
ای مردم، او یاریدهنده دین خدا و دفاعکننده از رسول خداست، و اوست با تقوای پاکیزه هدایتکننده هدایتشده
ملاحظه میکنید که پیامبرصلی الله علیه و آله در خطبه غدیر رسماً به امیرالمؤمنین علیه السلام لقب مهدی میدهند. حال چگونه احمداسماعیل بصری و پیروانش خلاف کلام رسول خدا را اصل اعتقادات خودشان قرار داده اند ، این سؤالیست که باید پاسخ دهند.
توهین احمدبصری به امیرالمومنین علی علیه السلام
احمد اسماعیل بصری در کتاب متشابهات ج۳ ص۶۲،سوال ۱۰۹ میگوید: منظور از خاسر در سوره عصر در آیه شریفه: « إنَّ الإنْسانَ لَفی خُسْرٍ» امیر مومنان علی علیه السلام است.
ابتدا با یک مثال ساده معنی خسران رو برای شما خواننده گرامی بگویم و بعد توضیحاتی راجع به این توهین بیشرمانهی احمدالحسن بدهیم.
شما فرض کنید کاسب هستید، جنسی راصدتومان خریدهاید اما به هر دلیلی هشتاد تومان میفروشید، در زبان عربی به این کار میگویند ضرر، اما در حالت دوم شما فرض کنید یک یخ فروش هستید که یخچالتان خراب شده، و در زیر آفتاب هستید، اگر کسی یخ های شمارا نخرد، یخ ها آب میشوند و هیچ چیز برای شما نمیماند و اصل سرمایهتان نابود میشود، در زبان عرب به این مورد خسران میگویند، که اعمال شما نابود میشود، حبط میشود،
وقتی خداوند در این سوره میفرماید: «إنَّ الإنْسانَ لَفی خُسْرٍ» یعنی انسان های مورد خطاب در تباهی کامل هستند، حال به عمق توهین احمدبصری پی بردید؟
اگر احمداسماعیل بصری بگوید ندانسته این صحبت را کرده، چگونه امامی است که علم قرآن را نمیداند؟ و اگر باعلم، این سخن را بر زبان جاری ساخته که باید گفت چه امامی است که کلامش با دیگر حجج الهی ناسازگاری دارد؟
و اما شاید بپرسید این توهین احمداسماعیل بصری چه ربطی به خطبهی غدیر دارد؟
باید خدمتتان عرض کنیم که پیامبرگرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم، در قسمتی از خطابهی غدیر سوره عصر را اینگونه تفسیر کردهاند که:
وَفی عَلِی ـ وَاللّه ـ نَزَلَتْ سُورَةُ الْعَصْرِ: «بِسْمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحیمِ، وَالْعَصْرِ، إنَّ الإنْسانَ لَفی خُسْرٍ» إلاّ عَلِی الَّذی آمَنَ وَرَضِی بِالْحَقِّ وَالصَّبْرِ.
به خدا قسم سوره «و العصر» دربارهی علی علیه السلام نازل شده : «بِسْمِ اللّه الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، وَ الْعَصْرِ، اِنَّ الإنْسانَ لَفی خُسْرٍ»، «قسم به عصر، انسان در زیان است» مگر علی که ایمان آورد و به حق و صبر راضی شد.
به وضوح مشخص شد که حرف احمداسماعیل بصری دقیقاً در خلاف کلام رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است، زیرا پیامبر مصداق الَّا الَّذینَ امِنوا را امیرمومنان میدانند، اما احمداسماعیل بصری خاسر را امیرمومنان میداند و حال سوال ایجاد میشود که مگر میشود حجت خدا با پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم، کلامی متناقض داشته باشند؟ پس یکی از این دو درادعایش کاذب است، پیامبر یا احمداسماعیل؟کدام کاذب است؟(پاسخ با شما خواننده گرامی)
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در خطبه غدیر یک مرتبه دیگر این موضوع را تأکید میکنند و میفرمایند:أَلا وَإنَّ عَلِیا هُوَ الْمَوْصُوفُ بِالصَّبْرِ وَالشُّکْرِ
بدانید که علی است توصیف شده به صبر و شکر.
خواننده گرامی خود قضاوت کنید پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم تأکید دارند بر الَّا الَّذینَ امِنوا وموصوف به صبر وشکر اما احمداسماعیل بصری میگوید خاسر، کدام را باور کنیم؟
اما سخن در اینجا تمام نمیشود، میخواهیم ببینیم درهمین خطبه غدیر پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم در مورد امیرمومنان چه توصیه هایی داشتهاند:
- مَعاشِرَ النّاسِ، لا تَضِلُّوا عَنْهُ وَلا تَنْفِرُوا مِنْهُ، وَلا تَسْتَنْکِفُوا عَنْ وِلایتِهِ، فَهُوَ الَّذی یهْدی إلَی الْحَقِّ وَیعْمَلُ بِهِ، وَیزْهِقُ الْباطِلَ وَینْهی عَنْهُ، وَلا تَأْخُذُهُ فِی اللّه لَوْمَةُ لائِمٍ.ای مردم، از علی به سوی دیگری گمراه نشوید، و از او روی برمگردانید و از ولایت او سرباز نزنید. اوست که به حق هدایت نموده و به آن عمل میکند، و باطل را ابطال نموده و از آن نهی مینماید، و در راه خدا سرزنش ملامت کنندهای او را مانع نمیشود.
پیامبرگرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم میفرمایند : از امیرالمؤمنین علیه السلام روی مگردانید، سر باز نزنید، او به خداوند هدایت میکند و… اما احمداسماعیل بصری خاسر میشمارد ،ایا این تناقض نیست؟
- مَعاشِرَ النّاسِ، فَضِّلُوهُ فَقَدْ فَضَّلَهُ اللّه، وَاقْبَلُوهُ فَقَدْ نَصَبَهُ اللّه.ای مردم، او را فضیلت دهید که خدا او را فضیلت داده است، و او را قبول کنید که خداوند او را منصوب نموده است.
یا در جای دیگر میفرمایند:فَضِّلُوا علیاً فَإنَّهُ أَفْضَلُ النّاسِ بَعْدی مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثی
علی را فضیلت دهید که او افضل مردم بعد از من از مرد و زن است
آیا خاسر شمردن امیرالمؤمنین علیهالسلام ،فضلیت دادن به ایشان است؟ آیا احمداسماعیل بصری به کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم عمل کرده، یا خلافش رفتار کرده؟
- فَاحْذَرُوا أَنْ تُخالِفُوهُ، فَتَصْلُوا ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَالْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرینَ.پس بپرهیزید از اینکه با او مخالفت کنید و گرفتار آتشی شوید که آتشگیره آن مردم و سنگها هستند و برای کافران آماده شده است.
پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در خطبه غدیر میفرمایند :حتی مخالفت با امیرمومنان نکنید، اما احمداسماعیل بصری پا را فراتر گذاشته و به ایشان توهین کرده،طبق کلام پیامبر مخالفت با امیرالمومنین آتش جهنم به همراه دارد، پس توهین به ایشان عذابش خیلی بدتر است ، و سوالی که اینجا پیش میآید اینست که آیا میشود حجت خدا جهنمی باشد؟پس احمداسماعیل بصری یقیناً حجت خدا نیست.
- مَلْعُونٌ مَنْ خالَفَهُ .هر کس با او (امیر مومنان) مخالفت کند ملعون است
و در جای دیگر این خطبهی گران سنگ پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم میفرمایند: مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ، مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ عَلَی قَوْلی هذا وَلَمْ یوافِقْهُ. أَلا إنَّ جَبْرَئیلَ خَبَّرَنی عَنِ اللّه تَعالی بِذلِکَ وَیقُولُ: «مَنْ عادی عَلِیا وَلَمْ یتَوَلَّهُ فَعَلَیهِ لَعْنَتی وَغَضَبی»
ملعون است ملعون است، مورد غضب است مورد غضب است کسی که این گفتار مرا ردّ کند و با آن موافق نباشد. بدانید که جبرئیل از جانب خداوند این خبر را برای من آورده است و میگوید: «هر کس با علی دشمنی کند و ولایت او را نپذیرد لعنت و غضب من بر او باد»
در این دو مورد پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم مخالفت کردن با امیرالمؤمنین علی علیهالسلام و همچنین رد کردن کلام خودشان در مورد حضرت علی علیه السلام را سبب معلون شدن میدانند.
امّا احمداسماعیل بصری از مخالفت فراتر رفته و توهین هم کرده ، وحتی خلاف کلام پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در مورد امیرالمؤمنین علیه السلام نظر داده است.
آیا طبق این فرمایشات پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در خطبه غدیر، احمد مصداق ملعون نمیشود؟ آیا یک شخص ملعون میتواند حجت خدا باشد؟
- فَمَنْ شَکَّ فی ذلِکَ فَقَدْ کَفَرَ کُفْرَ الْجاهِلِیةِ الاُولی، وَمَنْ شَکَّ فی شَیءٍ مِنْ قَوْلی هذا فَقَدْ شَکَّ فی کُلِّ ما أُنْزِلَ إلَی، وَمَنْ شَکَّ فی واحِدٍ مِنَ الإئِمَّةِ فَقَدْ شَکَّ فِی الْکُلِّ مِنْهُمْ، وَالشّاکُ فینا فِی النّارِ.هر کس در این مطالب شک کند مانند کفر جاهلیت اول کافر شده است. و هر کس در چیزی از این گفتار من شک کند در همه آنچه بر من نازل شده شک کرده است، و هر کس در یکی از امامان شک کند در همه آنان شک کرده است، و شککننده درباره ما در آتش است.
-
مَعاشِرَ النّاسِ، هذا عَلِی، أَنْصَرُکُمْ لی وَأَحَقُّکُمْ بیوَأَقْرَبُکُمْ إلَی وَأَعَزُّکُمْ عَلَی، وَاللّه عَزَّ وَجَلَّ وَأَنَا عَنْهُ راضِیانِ. وَما نَزَلَتْ آیةُ رِضی فِی الْقُرْآنِ إلاّ فیهِ، وَلا خاطَبَ اللّه الَّذینَ آمَنُوا إلاّ بَدَأَ بِهِ، وَلا نَزَلَتْ آیةُ مَدْحٍ فِی الْقُرآنِ إلاّ فیهِ، وَلا شَهِدَ اللّه بِالْجَنَّةِ فی «هَلْ أَتی عَلَی الاِنْسانِ» إلاّ لَهُ، وَلا أَنْزَلَـها فی سِواهُ وَلا مَدَحَ بِهـا غَیرَهُ.
ای مردم، این علی است که یاریکنندهترین شما نسبت به من و سزاوارترین شما به من و نزدیکترین شما به من و عزیزترین شما نزد من است. خداوند عزوجل و من از او راضی هستیم. هیچ آیه رضایتی در قرآن نازل نشده مگر درباره او، و هیچگاه خداوند مؤمنین را مورد خطاب قرار نداده مگر آنکه ابتدا او مخاطب بوده است، و هیچ آیه مدحی در قرآن نیست مگر درباره او، و خداوند در سوره «هَلْ اَتی عَلَی الإِِنْسانِ…» شهادت به بهشت نداده مگر برای او، و این سوره را درباره غیر او نازل نکرده و با این سوره جز او را مدح نکرده است.
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در این قسمت از خطبه غدیر میفرمایند: که هر آیهای که الذین امنوا دارد اولین مخاطبش امیرمومنان است، آیات مدح در شأن ایشان است، اما احمداسماعیل بصری مصداق خاسر سوره عصر را امیر المومنین علی علیه السلام میداند آیا این یک تناقض بزرگ نیست؟
به وضوح رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
کسی که در یک مورد از کلام من شک کند کافر است، اما احمد نه تنها شک نکرده بلکه خلاف آن حرف زده درنتیجه میتوان یقیناً گفت او کافر است.
حال مگر میشود حجت خدا کافر باشد؟
مگر میشود امامی کافر باشد؟
در این بخش ثابت کردیم احمداسماعیل بصری هم کافر است، هم ملعون و هم اهل نار ، و عقل میگوید کسی که کافر،ملعون و اهل آتش است نمیتواند امام باشد،نمیتواند جزو مهدیین باشد ،حتی اگر ما یقین کنیم دوازده مهدی بعد از دوازده امام داریم.
امامتِ امامان، بعد امیرالمومنین علی علیه السلام
درست است که پیامبر در خطبه غدیر، نام دوازده امام را بیان نفرمودند و صرفاً چهار امام را نام برده اند( حضرت علی علیه السلام، امام حسن و امام حسین علیهماالسلام و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف)اما ویژگی هایی برای امامان معصوم و خاتمهی آنان ذکر کرده اند که یک به یک بررسی خواهیم کرد.
-
فَإنَّ اللّه عَزَّ وَجَلَّ هُوَ مَوْلاکُمْ وَإلهُکُمْ، ثُمَّ مِنْ دُونِهِ رَسُولُهُ وَنَبِیهُ الْمُخاطِبُ لَکُمْ، ثُمَّ مِنْ بَعْدی عَلِی وَلِیکُمْ وَإمامُکُمْ بِأَمْرِ اللّه رَبِّکُمْ، ثُمَّ الْإِمامَةُ فی ذُرِّیتی مِنْ وُلْدِهِ إلی یوْمٍ تَلْقَوْنَ اللّه وَرَسُولَهُ
خداوند عزوجل صاحب اختیار شما و معبود شماست، و بعد از خداوند رسولش و پیامبرش که شما را مخاطب قرار داده، و بعد از من علی صاحب اختیار شما و امام شما به امر خداوند است، و بعد از او امامتدر نسل من از فرزندان اوست تا روزی که خدا و رسولش را ملاقات خواهید کرد.
در این مورد فعلاً نتیجه خاصی نمیتوان در تقابل با احمد گرفت اما چون عرض شد یک به یک را میآوریم، آوردیم.
-
مَعاشِرَ النّاسِ، إنَّ عَلِیا وَالطَّیبینَ مِنْ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ هُمُ الثِّقْلُ الأَصْغَرُ، وَالْقُرْآنُ الثِّقْلُ الْأَکْبَرُ، فَکُلُّ واحِدٍ مِنْهُما مُنْبِئٌ عَنْ صاحِبِهِ وَمُوافِقٌ لَهُ، لَنْ یفْتَرِقا حَتّی یرِدا عَلَی الْحَوْضَ.
ای مردم، علی و پاکان از فرزندانم از نسل او ثقل اصغرند و قرآن ثقل اکبر است. هر یک از این دو از دیگری خبر میدهد و با آن موافق است. آنها از یکدیگر جدا نمیشوند تا بر سر حوض کوثر بر من وارد شوند
اینجا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، یک ویژگی به امامان معصوم میدهند که از قرآن جدایی ناپذیر هستند، اما احمداسماعیل بصری حتی در خواندنِ قرآن، غلط دارد چه برسد به جدایی ناپذیری، و اگر قسمت قبل را بیاد آورید که احمداسماعیل بصری به امیرمومنان توهین کرد و خلاف کلام پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در مورد سوره عصر سخن میگفت، نتیجه میتوان گرفت که اصلاً احمداسماعیل بصری نمیتواند عِدل قرآن باشد.
-
مَعاشِرَ النّاسِ، إنَّما أَکْمَلَ اللّه عَزَّ وَجَلَّ دینَکُمْ بِإمامَتِهِ. فَمَنْ لَمْیأْتَمَّ بِهِ وَبِمَنْ یقُومُ مَقامَهُ مِنْ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ إلی یوْمِ الْقِیامَةِ وَالْعَرْضِ عَلَی اللّه عَزَّ وَجَلَّ فَأُولئِکَ الَّذینَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا والاْآخِرَةِ وَفِی النّارِ هُمْ خالِدُونَ، «لا یخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَلا هُمْ ینْظَرُونَ».
ای مردم، خداوند دین شما را با امامت او کامل نمود، پس هر کس اقتدا نکند به او و به کسانی که جانشین او از فرزندان من و از نسل او هستند تا روز قیامت و روز رفتن به پیشگاه خداوند عزوجل، چنین کسانی اعمالشان در دنیا و آخرت از بین رفته و در آتش دائمی خواهند بود. عذاب از آنان تخفیف نمییابد و به آنها مهلت داده نمیشود.
در این قسمت از خطبه غدیر پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم میفرمایند: که دین با امامت حضرت علی علیه السلام و فرزندان ایشان کامل شد، اما احمداسماعیل بصری میگوید بعد دوازده امام، دوازده مهدی میآیند، که دقیقاً این حرف با کلام پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در تناقض است، و باید این سؤال را از اتباع احمد پرسید که چرا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هیچ اشاره ای به مهدیین نکردند؟
-
نَبِیکُمْ خَیرُ نَبِی وَوَصِیکُمْ خَیرُ وَصِی وَبَنُوهُ خَیرُ الاْءَوْصِیاءِ.
پیامبرتان بهترین پیامبر و وصیتان بهترین وصی و فرزندان او بهترین اوصیاء هستند.
سؤال: احمد الحسن بصری که این همه با پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در گفتارش تناقض دارد آیا میشود که وصی باشد؟ حال چه برسد به اینکه از دیگر اوصیای پیامبران دیگر هم بهتر باشد!
-
مَعاشِرَ النّاسِ، أَنَا صِراطُ اللّه الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی، ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ الْهُدی، یهْدُونَ إلَی الْحَقِّ وَبِهِ یعْدِلُونَ.
ای مردم، من راه مستقیم خداوند هستم که شما را به پیروی آن امر نموده، و سپس علی بعد از من، و سپس فرزندانم از نسل او که امامان هدایتاند، به حق هدایت میکنند و به یاری حق به عدالت رفتار میکنند.
از ویژگی امامان معصوم اینست که به حق دعوت میکند اما احمد الحسن با توجه به تناقضاتی که با کلام پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در این خطبه داشته میتوان گفت به باطل دعوت میکند نه حق
-
مَعاشِرَ النّاسِ، إنّی أَدَعُها إمامَةً وَوِراثَةً فی عَقِبی إلی یوْمِ الْقِیامَةِ، وَقَدْ بَلَّغْتُ ما أُمِرْتُ بِتَبْلیغِهِ حُجَّةً عَلی کُلِّ حاضِرٍ وَغائِبٍ، وَعَلی کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ یشْهَدْ، وُلِدَ أَوْ لَمْ یولَدْ، فَلْیبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إلی یوْمِ الْقِیامَةِ.
ای مردم، من امر خلافت را به عنوان امامت و وراثتِ آن در نسل خودم تا روز قیامت به ودیعه میسپارم، و من رسانیدم آنچه مأمور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و غایب و بر همه کسانی که حضور دارند یا ندارند، به دنیا آمدهاند یا نیامدهاند. پس حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند.
در این بخش از خطبه غدیر پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم میفرمایند : حاضران به غائبان امر امامت امیرالمومنین علی علیه السلام و فرزندان ایشان را برسانند اما هیچ حرفی از مهدیین بعد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نمی آورند.
-
مَعاشِرَ النّاسِ، أَلا وَإنّی رَسُولٌ وَعَلِی الأمامُ وَالْوَصِی مِنْ بَعْدی، وَالْأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ. أَلا وَإنّی والِدُهُمْ وَهُمْ یخْرُجُونَ مِنْ صُلْبِهِ.
ای مردم، بدانید که من پیامبرم و علی امام و وصی بعد از من است، و امامان بعد از او فرزندان او هستند. بدانید که من پدر آنانم و آنها از صلب او به وجود میآیند.
پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم به صراحت فرمودند:
امامان ، فرزندانِ من از نسل حضرت علی علیه السلام هستند که کمترین درجه این بزرگواران اینست که سیّد باشند.
اما جالب است بدانید احمداسماعیل بصری از قبیله همبوشی شهر بصره است و اصلاً این قبیله سیّد نیستند، درنتیجه احمداسماعیل بصری سیّد نیست.
-
أَلا إنَّ خاتَمَ الأَئِمَّةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی. أَلا إنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدّینِ. أَلا إنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ. أَلا إنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها. أَلا إنَّهُ غالِبُ کُلِّ قَبیلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ وَهادیها.
أَلا إنَّهُ الْمُدْرِکُ بِکُلِّ ثارٍ لاِءَوْلِیاءِ اللّه. أَلا إنَّهُ النّاصِرُ لِدینِ اللّه. أَلا إنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَمیقٍ. أَلا إنَّهُ یسِمُ کُلَّ ذی فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَکُلَّ ذی جَهْلٍ بِجَهْلِهِ. أَلا إنَّهُ خِیرَةُ اللّه وَمُخْتارُهُ. أَلا إنَّهُ وارِثُ کُلِّ عِلْمٍ وَالْمُحیطُ بِکُلِّ فَهْمٍ.
أَلا إنَّهُ الْمُخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَالْمُشَیدُ لأَمْرِ آیاتِهِ. أَلا إنَّهُ الرَّشیدُ السَّدیدُ. أَلا إنَّهُ الْمُفَوَّضُ إلَیهِ.
ألا أنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرُونِ بَینَ یدَیهِ.
أَلا إنَّهُ الْباقی حُجَّةً وَلا حُجَّةَ بَعْدَهُ وَلا حَقَّ إلاّ مَعَهُ وَلا نُورَ إلاّ عِنْدَهُ.
ألا إنَّهُ لا غالِبَ لَهُ وَلا مَنْصُورَ عَلَیهِ. أَلا وَإنَّهُ وَلِی اللّه فی أَرْضِهِ، وَحَکَمُهُ فی خَلْقِهِ، وَأَمینُهُ فی سِرِّهِ وَعَلانِیتِهِ.
بدانید که آخرینِ امامان، مهدی قائم از ماست. اوست غالب بر ادیان، اوست انتقام گیرنده از ظالمین، اوست فاتح قلعهها و منهدم کننده آنها، اوست غالب بر هر قبیلهای از اهل شرک و هدایت کننده آنان.
بدانید که اوست گیرنده انتقام همه خونهای اولیاء خدا. اوست یاری دهنده دین خدا.
بدانید که اوست استفاده کننده از دریایی عمیق. اوست که هر صاحب فضیلتی را به قدر فضلش و هر صاحب جهالتی را به قدر جهلش نشان میدهد. اوست انتخاب شده و اختیارشده خداوند. اوست وارث هر علمی و احاطهدارنده به هر فهمی.
بدانید که اوست خبردهنده از پروردگارش، و بالابرنده آیات الهی. اوست هدایت یافته محکم بنیان. اوست که کارها به او سپرده شده است.
اوست که پیشینیان به او بشارت دادهاند، اوست که به عنوان حجت باقی میماند و بعد از او حجتی نیست. هیچ حقی نیست مگر همراه او، و هیچ نوری نیست مگر نزد او.
بدانید او کسی است که غالبی بر او نیست و کسی بر ضد او کمک نمیشود. اوست ولی خدا در زمین و حکم کننده او بین خلقش و امین او بر نهان و آشکارش.
بخش هشتم خطبه غدیر به علت اینکه در مورد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هست به طورکامل آوردیم و توضیحات لازم را میدهیم ؛
- ابتدا پیامبراسلام صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: خاتم پیامبران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است، منتقم ایشان است، خب اگر احمدالحسن بصری، مهدی است ،قائم است، انتقام اباعبدالله الحسین علیه السلام را بگیرد، چرا نشسته؟ مگر طرفدارانش نمیگویند ظهور کرده است؟
- حجت باقی هستند و بعد ایشان حجتی نیست، پس احمداسماعیل بصری که میگوید حجت بعد حضرت مهدی ست خب دقیقاً در تناقض با کلام پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم است.
- ایشان را غالب خواندند اما احمداسماعیل بصری در سال دوهزار و هشت میلادی در درگیری که با نیروهای پلیس عراق داشت شکست خورد و از آن پس غیب شد.
- پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم میفرمایند : آثار اولیاء الهی را حضرت مهدی دارد و طبیعتاً یکی از آثار این بزرگواران، معجزاتشان هست، اما احمداسماعیل بصری هیچ گونه معجزه ای نیاورده،از دیگر آثار اولیاء خداوند، ذوالفقار و قرآن امیرالمؤمنین علی علیه السلام است که باز هم احمد آنان را نیاورده و… تناقض از این آشکارتر؟
- پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در ویژگیهای حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف میفرمایند: با هرکسی به اندازه فهمش سخن میگوید، حال سوال داریم آیا احمدالحسن تابحال چنین رفتاری داشته است ؟
- امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وارث کل علم است وبه آن احاطه دارد ،اما احمداسماعیل بصری علم غیب ندارد، علم زبان ندارد، علم سخن گفتن با حیوانات را ندارد، وبرای تحصیل به دانشگاه رفته است و…
- پیشینیان به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بشارت دادند اما احمداسماعیل بصری و طرفدارانش می گویند: امر مهدیین یک سر از اسرار الهی بوده والآن که صاحبش آمده پرده از این سر برداشته است.
تا به اینجا کاملا مشخص شد که کلام پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در مورد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف که آخرین حجت خداست با مشخصات احمداسماعیل بصری تماماً در تضاد است، پس آخرین حجت الهی طبق کلام پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و احمد مدعی دروغین میباشد،
واما اگر ادعا کنند که این اوصاف مربوط به مهدی دوازدهم است (طبق ادعای همبوشیان) باید گفت، شما معتقدید که منتقم و قائم اهلبیت احمداسماعیل بصری است ، اگر احمد بصری قرار است انتقام بگیرد دیگر انتقامی نمیماند که مهدی دوازدهم بخواهد بگیرد که پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در وصف مهدی دوازدهم فرموده باشند، منتقم از ظالمان ایشان است، درنتیجه این ادعای شما با سایر اعتقاداتتان در تضاد است.
-
إنَّهُ مِنّی وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَمَنْ یخْلُفُ مِنْ ذُرِّیتی یخْبِرُونَکُمْ بِما تَسْأَلُونَ عَنْهُ وَیبَینُونَ لَکُمْ ما لا تَعْلَمُونَ.
او(حضرت علی علیه السلام) از من است و من از اویم. او و آنان که از نسل من اند از آنچه سؤال کنید به شما خبر میدهند و آنچه را نمیدانید برای شما بیان میکنند.
ویژگی دیگری که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم برای أمیرالمؤمنین و اولاد طاهرینشان علیهمالسلام در غدیر ذکر کردهاند اینست که آنچه را که نمیدانید به شما خواهند گفت، به عبارت دیگر دارای علوم کامل هستند، اما قبلاً ثابت شد که احمداسماعیل بصری دارای علوم کامل نیست و خودش به حوزه و دانشگاه رفته و علم آموخته.
-
مَعاشِرَ النّاسِ، إنَّکُمْ أَکْثَرُ مِنْ أَنْ تُصافِقُونی بِکَفٍّ واحِدٍ فی وَقْتٍ واحِدٍ، وَقَدْ أَمَرَنِی اللّه عَزَّ وَجَلَّ أَنْ آخُذَ مِنْ أَلْسِنَتِکُمُ الْإقْرارَ بِما عَقَّدْتُ لِعَلِی أَمیرِالْمُؤْمِنینَ، وَلِمَنْ جاءَ بَعْدَهُ مِنَ الْأئِمَّةِ مِنّی وَمِنْهُ، عَلی ما أَعْلَمْتُکُمْ أَنَّ ذُرِّیتی مِنْ صُلْبِهِ
ای مردم، شما بیش از آن هستید با یک دست و در یک زمان با من دست دهید، و پروردگارم مرا مأمور کرده است که از زبان شما اقرار بگیرم درباره آنچه منعقد نمودم برای علی امیرالمؤمنین و امامانی که بعد از او میآیند و از نسل من و اویند، چنانکه به شما فهماندم که فرزندان من از صلب اویند.
فَقُولُوا بِأَجْمَعِکُمْ: «إنّا سامِعُونَ مُطیعُونَ راضُونَ مُنْقادُونَ لِما بَلَّغْتَ عَنْ رَبِّنا وَرَبِّکَ فی أَمْرِ إمامِنا عَلِی أَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَمَنْ وُلِدَ مِنْ صُلْبِهِ مِنَ الْأئِمَّةِ. نُبایعُکَ عَلی ذلِکَ بِقُلُوبِنا وَأَنْفُسِنا وَأَلْسِنَتِنا وَأَیدینا. عَلی ذلِکَ نَحْیی وَعَلَیهِ نَمُوتُ وَعَلَیهِ نُبْعَثُ. وَلا نُغَیرُ وَلا نُبَدِّلُ، وَلا نَشُکُّ وَلا نَجْحَدُ وَلا نَرْتابُ، وَلا نَرْجِعُ عَنِ الْعَهْدِ وَلانَنْقُضُ الْمیثاقَ.
پس همگی چنین بگویید: «ما شنیدیم و اطاعت میکنیم و راضی هستیم و سر تسلیم فرود میآوریم درباره آنچه از جانب پروردگار ما و خودت به ما رساندی درباره امر امامتِ اماممان علی امیرالمؤمنین و امامانی که از صلب او به دنیا میآیند. بر این مطلب با قلبهایمان و با جانمان و با زبانمان و با دستانمان با تو بیعت میکنیم…
وَعَظْتَنا بِوَعْظِ اللّه فی عَلِی أَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَالْأئِمَّةِ الَّذینَ ذَکَرْتَ مِنْ ذُرِّیتِکَ مِنْ وُلْدِهِ بَعْدَهُ، الْحَسَنِ وَالْحُسَینِ وَمَنْ نَصَبَهُ اللّه بَعْدَهُما.
تو ما را به موعظه الهی نصیحت نمودی درباره علی امیرالمؤمنین و امامانی که گفتی بعد از او از نسل تو و فرزندان اویند، یعنی حسن و حسین و آنان که خداوند بعد از آن دو منصوب نموده است.
مَعاشِرَ النّاسِ، فَبایعُوا اللّه وَبایعُونی وَبایعُوا عَلِیا أمیرَالْمُؤْمِنینَ وَالْحَسَنَ وَالْحُسَینَ وَالْأئِمَّةَ مِنْهُمْ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ کَلِمَةً باقِیةً
ای مردم، با خدا بیعت کنید و با من بیعت نمایید و با علی امیرالمؤمنین و حسن و حسین و امامان از ایشان در دنیا و آخرت، به عنوان امامتی که در نسل ایشان باقی است بیعت کنید.
عبارات بالا، فرازهایی از بخش یازدهم خطابه غدیر است، جاییکه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم رسماً برای أمیرالمؤمنین و اولاد طاهرینشان بیعت گرفتند
اما سوالی که داریم از احمد و اتباعش اینست که چرا پس برای احمد بیعت نگرفتند؟
یا اینکه میگویید که مهدیین سِر بودند و صاحبش آمده و از این سِر پرده برداشته، خب این ادعای شما پوچ است زیرا پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم برای احمد حتی یک بیعت هم نگرفته و زمانی که پیامبر بیعتی نگرفتهاند ما هیچ وظیفه ای در قبال اینکه او را بپذیریم نداریم.
صددرصد ثابت شد اوصاف امامان شیعه در کلام پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در خطبه غدیر نه تنها با احمد الحسن بصری و ادعاهایش سازگاری ندارد بلکه برعکس کاملاً درتضاد است، درنتیجه احمد الحسن بصری نمیتواند حجت الهی، امام معصوم، و یا مهدی باشد.
تغییر احکام الهی توسط احمدالحسن بصری
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در مورد احکامی که خودشان کامل توضیح داده اند اینگونه میفرمایند که:
مَعاشِرَ النّاسِ، وَکُلُّ حَلالٍ دَلَلْتُکُمْ عَلَیهِ وَکُلُّ حَرامٍ نَهَیتُکُمْ عَنْهُ فَإنّی لَمْ أَرْجِعْ عَنْ ذلِکَ وَلَمْ أُبَدِّلْ. أَلا فَاذْکُرُوا ذلِکَ وَاحْفَظُوهُ وَتَواصَوْا بِهِ، وَلا تُبَدِّلُوهُ وَلا تُغَیرُوهُ
ای مردم، هر حلالی که شما را بدان راهنمایی کردم و هر حرامی که شما را از آن نهی نمودم، هرگز از آنها بر نگشتهام و تغییر ندادهام. این مطلب را به یاد داشته باشید و آن را حفظ کنید و به یکدیگر سفارش کنید، و آن را تبدیل نکنید و تغییر ندهید.
سفارش رسول خدا صلیالله علیه وآله وسلم اینگونه بود .
اما احمداسماعیل بصری درانجام وضو بدعتی تازه گذاشته که علاوه بر مسح پا تا مچ، قوزک پا را هم مسح میکنند که این خلاف احکامیست که پیامبرگرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرموده اند و تغییر دیگری هم داشته اند که در شهادتین اذان بعد اشهد ان علیّاً ولی الله، می گویند اشهد أن المهدی و المهدیین من ولدة حجج الله
که به سهولت میتوان در گروه هایشان دید.
حالا سوال اینجاست که آیا احمداسماعیل بصری به حرف رسول خدا صلیالله علیه وآله وسلم مبنی بر عدم تغییر احکام عمل کرده است؟
نتیجه گیری
خدای مهربان از همان ابتدای رسالت پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم و حتی قبل از آن بارها اسلام و مبانی آن را از طریق ایشان معرفی کرده است، و بولدترین آن در روز غدیر بوده است.در غدیر از مسئله توحید و نبوت و امامت و احکام و…صحبت شده است.با کمی توجه در این خطبه ی گرانسنگ خواهیم دید که بحث معرفی امیرالمؤمنین علیه السلام و یازده فرزند پاک ومطهرشان بارزتر است.اما باز در بحث معرفی ۱۲امام میبینیم که معرفی آخرین آنها از نگاه ویژهای برخوردار بوده است تا جایی که درب ادعا را بر روی هر مدعی مهدویت من جمله احمداسماعیل بصری می بندد.با این معیارهایی که از مطالب این خطبه برمی آید احمداسماعیل بصری نه تنها همسانی با این معیارها ندارد بلکه در تناقض با آنهاست.
هر انسان عاقلی با کمی تعقل در کلام پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم حجت الهی راستین را از مدعی دروغین به راحتی تشخیص می دهد.
امیدوارم از این مقاله کمال استفاده را کرده باشید و برای شما اثبات شده باشد که تناقض بین احمداسماعیل بصری با کلام پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در غدیر بسیار زیاد است و اصلاً نمیتواند احمد الحسن بصری حجت خدا باشد.