احمد بن ملیح
ابهام زدایی از روایات مورد تمسّک جریان منحرف احمد الحسن درباره مصداق «احمد»
چکیده: جریان احمد الحسن بصری که مدعی یمانی گری اوست، برای اثبات «وصایت» ادعایی احمد بصری به نحوی افراطی به احادیث مختلفی متمسّک می شوند. اتباع او به جهت آنکه بتوانند جایگاه وی را مشروع جلوه دهند، تمامی کسانی را که نامشان «احمد» بوده و در روایات ذکر شده اند، به احمدالحسن ربط داده و او را مصداق آن روایات می دانند! برخی از آن روایات در این مقاله مورد بررسی و نقد قرار می گیرد.
بررسی روایت و من البصرة احمد بن مُلیح
یکی از ادله ای که احمد اسماعیل بصری و اتباع او برای اثبات حقانیت و موعود بودن احمد میاورند روایتی است که اسامی و تعداد یاران حضرت حجت عج را بیان کرده است.
آنها از کتاب دلائل الإمامة روایت را نقل میکنند که احمد از بصره از یاران عصر ظهور امام زمان عج است.
فارغ از اینکه این روایت فقط دلالت به وجود شخصی بنام احمد دارد، وقتی به متن اصل کتاب مراجعه میکنیم متوجه میشویم که هیچ دلالتی بر احمد اسماعيل بصري ندارد، چون در روایت به سه شخص از بصره اشاره دارد که نام یکی از آنها احمد فرزند ملیح است.
جای تعجب اینجا است که از این روایت فقط به سه کلمه آن استناد میکنند
١.من
٢.البصره
٣.احمد
و این یعنی تقطیع و تدلیس
اتباع احمد بصری سعی بر آن دارند تا احمد الحسن را همان احمد بن ملیح بدانند.
در روایت آمده است: «عن الصادق(علیه السلام): وَ مِنَ الْبَصْرَةِ: عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ الْأَعْطَفِ بْنِ سَعْدٍ، وَ أَحْمَدُ بْنُ مُلَیْحٍ وَ حَمَّادُ بْنُ جَابِرٍ».(بشارة الاسلام ص ١٨١، دلائل الامامة ص ٣١٨)
آنچه در این روایت آمده است، معرفی فردی از بصره با نام احمد است که احمدالحسن آنرا به خود تطبیق داده است.
همانطور که در روایت ذکر شده است، نام پدر احمد، مُلیح است در حالیکه نام پدر احمدالحسن، اسماعیل میباشد. با توجه به اینکه نام ذکر شده در روایت؛ مُلَیْح میباشد، لذا نمی توان آن را لقب و صفت برای پدر احمد دانست.
البته در روایتی دیگر به اسامی یاران امام(علیه السلام) از بصره اشاره شده که با احمد هم خوانی ندارد. چنانچه امام علی (علیه السلام) فرمود:
اسْمَعُوا أَبْیَنُ لکم أَسْمَاءَ أَنْصَارَ الْقَائِمُ أَنَّ أَوَّلَهُمْ مِنْ أَهْلِ البصره وَ آخِرَهُمْ مِنْ الْأَبْدَالِ فَالَّذِینَ مِنْ أَهْلِ البصره رَجُلَانِ اسْمُ أَحَدِهِمَا عَلِیُّ وَ الْآخَرُ مُحَارِبً وَ رَجُلَانِ مِنْ قَاشَانَ عَبْدُ اللَّهِ وَ عُبَیْدُ اللَّهِ»( الزام الناصب فی اثبات الحجة الغائب عجل الله تعالی فرجه الشریف ج ٢ ص ١۶۵)؛ (پس گوش کنید که نام انصار قائم(علیه السلام) را برایتان می گویم. نخستین آنها از بصره و آخرین آنها از ابدال هستند، اما از بصره دو نفرند؛ علی و محارب، و دو نفر از کاشان؛ عبدالله و عبیدالله).
آیا به نظر شما این فرد میتواند یمانی مذکور در روایات باشد⁉️